خلاصة:
چکیدهای کلی از نحوه نمایش احساس نشان داد طرحوارهای کلی برای احساس وجود دارد که از عناصر علت، اثر جانبی، کنترل و واکنش تشکیلشده است. بدین ترتیب در رویکردی پیکرهمدار، ابتدا 5000 جمله توسط داور انسانی موردبررسی قرار گرفتند تا مشخص گردد که کدامیک از عناصر ذکرشده طرحواره احساس در سند حضور دارد. با استفاده از نتایج بهدستآمده مشخص گردید که در احساس خشم بیشتر عنصر واکنش و در عنصر ترس و حیرت بیشتر عنصر علیتی احساس اهمیت دارد. در احساسهای غم و شادی بهطور میانه حضور تمامی عناصر مشاهده میگردد. بررسی مطالعات انجامشده نشان میدهد که برحسب همین عناصر علت و واکنش، ساختارهایی که از این موارد استفاده کردهاند بیشترین بسامد را دارند. احساس غم، شادی و خشم بیشتر به ساختارهایی که واکنش در آنها صورت گرفته است تمایل دارند و احساس حیرت و ترس بیشتر به ساختارهایی که به علت ایجادکننده این احساسها میپردازند.
An overview of how emotion is displayed showed that there is a general schema for emotion that consists of the elements of cause, effect, control, and reaction. Thus, in a corpus approach, 5,000 sentences were first examined by a human arbiter to determine which of the mentioned elements of the emotion schema is present in the document. Using the obtained results, it was found that the element of reaction is more important in feeling anger and the element that creates emotion is more important in the element of fear and surprise. In the feelings of sadness and happiness, the presence of all the elements is moderately observed. Feelings of sadness, joy, and anger tend to be more to the structures in which the reaction took place, and feelings of astonishment and fear are more to the structures that cause these feelings.
ملخص الجهاز:
بررسي ميزان حضور و باهمايي عناصر سازنده طرحواره احساس در زبان فارسي 1 حسن ختن لو *2 سيده ساره صادقي مقاله پژوهشي چکيده کلي از نحوه نمايش احساس نشان داد طرحواره اي کلي براي احساس وجود دارد که از عناصر علت ، اثر جانبي، کنترل و واکنش تشکيل شده است .
از نمونه کارهاي انجام شده مبتني بر احساس در زبان فارسي نيز ميتوان به مواردي اشاره کرد که به مطالعه احساس هاي خشم (مولودي و کريمي، ١٣٩٤؛ ساساني و ملکيان ، ١٣٩٣)، شادي (زورورز و افراشي و همکاران ، ١٣٩٢)، ترس (شرف زاده و زارع ، ١٣٩١؛ مولودي و کريميدوستان ، ١٣٩٦) و غم (فرشي و افراشي، ١٣٩٨) پرداخته اند و بيشتر به صورت روش هايي مبتني بر پيکره به مطالعه حوزه هاي مبدأ و مقصد پرداخته اند.
٣-١- بررسي حضور و عدم حضور عناصر سازنده طرحواره احساس به منظور انجام اين کار، ابتدا براي هر احساس تعداد ١٠٠٠ جمله احساسي که تنها يک احساس را در خود پوشش ميداد انتخاب گرديد و به بررسي حضور و يا عدم حضور هر يک از عناصر علت ، اثر جانبي احساس ، کنترل و واکنش ايجاد شده نسبت به احساس پرداخته شد تا مشخص گردد که اين عناصر تا چه ميزان در نمايش هر احساس براي زبان فارسي کاربرد خواهند داشت .
علت احساس : از خبر فرزنددار شدن احساس : شادي اثر جانبي: قلبش از خوشحالي ميتپيد کنترل : از دست دادن کنترل واکنش : شروع کرد به رقصيدن به طور خلاصه در اين بخش ، با استفاده از حالاتي که در آن براي ٥٠٠٠ سند مشخص شده بود به اين پرداخته شد که در اين اسناد چه مقدار هر يک از عناصر طرحواره وجود دارد و بدين ترتيب ميزان فراواني تک تک عناصر براي هر احساس مشخص گرديد.