خلاصة:
در دنیای رقابتی امروز، شیوههای مدیریت تولید گذشته که یکپارچگی کمتری را در فرآیندهایشان داشتند، کارایی خود را از دست دادهاند. زنجیره تأمین پایدار را میتوان ابزار عملیای دانست که قادر است عملکرد قابل قبولی را با درگیری گسترده پایداری در کسبوکار ایجاد کند. در این راستا میتوان برای داشتن عملکردی مناسب جهت پایداری بیشتر زنجیره تأمین اولویتهای رقابتی را تجویز کرد. پژوهش حاضر از نوع هدف پژوهشی-کاربردی ، از حیث روش، توصیفی-تحلیلی است و با هدف تعیین اولویتهای رقابتی در زنجیره تأمین پایدار انجام شده است. در این پژوهش، ابتدا ابعاد زنجیره تأمین شناسایی شده و به یک ساختار سلسله مراتبی از آن دستیافتیم و سپس با بررسی ادبیات، زیرمعیارهای آن را تعیین کردیم و کلیه اولویتها و زیرمعیارهای شناساییشده را بر روی مجموعه شرکتهای لوازم خانگی پارس توشه با ترکیبی از فنون تصمیمگیری چندمعیاره مورد آزمون قرار دادیم. نتایج پژوهش نشان داد اولویتهای رقابتی که شرکتها با بهکارگیری آن در بازار رقابت میکنند به ترتیب، هزینه، تحویل و کیفیت است و سایر اولویتها با توجه به مقدار ارزش متفاوتی که برای V (ارزش مقداری در نظر گرفته شده در رویکرد) قائل میشویم در رتبههای بعدی قرار میگیرند.
In today's competitive world, production management practices based on the past method have lost their effectiveness. Since those methods have less integrity in their processesand companies need more integration in all their manufacturing processes. Stable supply chain can be considered as a practical tool that can deliver acceptable performance with a massive sustainability of business engagement to have properperformance for more sustainability of supply chain prescribes competitive priorities can be considered. The present research aims to determine the competitive priorities in the sustainable supply chain.This research is quantitative based on objective and descriptive-analytic based on method.In this research, we first identify the dimensions of the supply chain which had a hierarchical structure, then by examining the literature, criteria and all the priorities and sub-criteria was identified on the set of companies that is active in the Pars Toosheh company. Then the datawas tested with a combination of multi-criteria decision-making techniques. The results of the research showed that the competitive priorities that the company is competing with in the market and willing to invest more in it are: cost, delivery and quality, andother priorities based on the value we value that we consider for V place in the next priorities.
ملخص الجهاز:
پژوهش هاي نوين در تصميم گيري دوره ٢، شماره ٤، زمستان ١٣٩٦ تعيين اولويت هاي رقابتي در زنجيره تأمين پايدار سلسله مراتبي تحت شرايط عدم اطمينان (مطالعه موردي: مجموعه شرکت هاي پارس توشه ) عاطفه عبدالهي ١،محمدعليوليپور٢*، مصطفي ابراهيم پور٣ ١- کارشناسي ارشد، گروه مديريت صنعتي، دانشکده ادبيات و علومانساني، دانشگاه گيلان ، رشت ، ايران ٢-استاديار، گروه مديريت صنعتي، دانشکده ادبيات و علوم انساني ، دانشگاه گيلان ، رشت ، ايران ٣- استاديار، گروه مديريت صنعتي، دانشکده ادبيات و علوم انساني ، دانشگاه گيلان ، رشت ، ايران دريافت : ١٣٩٥/١١/١٩ پذيرش : ١٣٩٦/٤/١٤ چکيده در دنياي رقابتي امروز، شـــيوه هاي مديريت توليد گذشـــته که يکپارچگي کمتري را در فرآيندهايشــانداشــتند،کارايي خود را از دســت داده اند.
159 پژوهش هاي نوين در تصميم گيري _________________________________ دوره ٢، شماره ٤، زمستان ١٣٩٦ جدول ١ ابعاد و معيارهايSSCM ابعاد نشانه اختصاصي معيارها C1 بهاي بهينه قطعات دريافتي C2 قابليت اطمينان در تحويل قطعات اوليه تأمين کنندگان C3 سرعت در تحويل قطعات اوليه C٤ پايين نگه داشتنهزينه هاي قطعات و مواد اوليه C5 کيفيت بالاي قطعات اوليه C٦ تأمين کنندگان توانمند در شناسايي مشکلات کيفي C7 سطح ارزش درک شده مشتري از محصول انعطاف سيستم توليد براي ارضاي نيازهاي خاص مشتريان C8 مشتريان C9 کيفيت بالاي محصولات ارسال شده C10 تحويل بدون نقص در محصول نهايي C11 برنامه کلان توليد اثربخش C12 استفاده بهينه از ظرفيت تجهيزات سازمان C13 کاهش زمان راه اندازي تجهيزات سازمان فرآيندهاي کسب وکار پايدار C14 عمليات توليدي کارا داخلي C١٥ پايين نگه داشتنهزينه هاي توليدي محصولات C16 چرخه کوناه دريافت سفارش C17 خط مشي هايزيست محيطي C18 نوآوري در فرآيند C19 تجربه بالاي کارکنان C20 روش هاي دريافت سفارش قطعات اوليه عملکردهاي رشد و يادگيري C21 پيش بيني دقيق تقاضا C22 کاهش چرخه زماني توسعه محصول ١-٢- پيشينه پژوهش جعفر نژاد و رمضانيان در سال ١٣٨٤ در مقاله اي با عنوان «تعيين الگوي ارتباط ميان اولويت هاي رقابتي کيفيت ، تصـــميمات راهبردي و فعاليت هاي بهينه در قطعه ســـازان موفق صــنعت خودرو»،مجموعه تصــميمات راهبرديبراي تحقق اين اولويت رقابتي را تعريف کردند که شامل مکان يابي ظرفيت فناوري توليد، وضعيت در زنجيره عرضه ، تضمين کيفيت ، مديريت نيروي کار، سيستم هاي اطلاعاتي و ساختار سازماني ميشود [٣٢].