خلاصة:
در این مقاله، ابتدا مدلی مفهومی برای دستهبندی پژوهشهای مدلسازی مبتنی بر عامل در حوزهی علوم انسانی ارائه شده است. سپس بر مبنای دستهبندی ارائهشده یک راهنمای عملیاتی جهت پیادهسازی مدلهای مبتنی بر عامل ایجاد شده است. در این رهگذر، با هدف پیادهسازی راهنمای عملیاتیِ ارائهشده، به مدلسازی مبتنی بر عامل در حوزه بازاریابیِ مربوط به انتشار نوآوری (انتشار تلویزیون در ایران) پرداخته شده است و ضمن اجرای گامبهگام این راهنمای عملیاتی برای انتشار نوآوری، توسعهی مدل با اعمال نمودن شبکه ارتباطاتی ترجیحی مدنظر قرار گرفته است. در گام آخر نیز با در نظر گرفتن سناریوهای مختلف برای شبکهی ارتباطاتی ترجیحی، اثر افزایش تعداد ارتباطات و افزودن شبکههای ارتباطاتی در بازار بالقوه برای پذیرش نوآوری (محصول و خدمت جدید) بررسی شده است.
In this paper a conceptual model is presented for categorizing agent based modeling research in terms of credibility in the field of human sciences. In addition an operating anatomy, based on the proposed categorization, has been created to implement agent based models. In this way, in order to actually implement the operational anatomy presented in this study. We focus on agent based modeling in the field of marketing related to the diffusion of innovation (television diffusion in Iran) and , implementing this anatomical step by step , for the diffusion of innovation for development of the model, communication networks (Preferential) have been considered . In the last step, considering the different scenarios for Preferential, we have examined the effect of increasing the number of communications and adding communication networks in the potential market to accept innovation (product and service).
ملخص الجهاز:
در ايـن رهگذر، با هدف پياده سازي راهنماي عملياتيِ ارائه شده ، به مدل سازي مبتني بر عامل در حوزه بازاريابيِ مربوط به انتشار نوآوري (انتشار تلويزيـون در ايـران ) پرداختـه شـده است و ضمن اجراي گام به گام اين راهنماي عملياتي براي انتشار نوآوري، توسعه ي مدل با اعمال نمودن شبکه ارتباطاتي ترجيحي مدنظر قرار گرفته است .
رنـد و تراسـت بيـان نموده اند که اگر گام هاي سنجش اعتبار مدل مبتني بـر عامـل بـه صـورت دقيـق و کامل پيموده شود، اعتبار نهايي مدل به ميزان اعتبار نظريه اي خواهد بـود کـه بـر اساس آن ، مدل مبتنـي بـر عامـل ايجـاد شـده اسـت [٣]؛ لـذا ايـن مـورد کـه مـد عامل محور به عنوان ابزار انطباق از نظريه و فرضيه تحليل شده بهره برده باشد يا اين گونه نباشد، سطوح مختلفي از اعتبـار را بـراي مـدل ارائ ه مـيدهـد.
Environment-friendly vehicles 4 بيان شد، دسته بندي ما براي پژوهش هاي مدل سازي مبتني بر عامـل در حـوزه ي علوم انساني، با محوريت سطح بندي اعتبار مدل مبتني بر عامـل ، بـه صـورت مـدل مفهومي ارائه شده در شکل ١ است : (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل ١ مدل مفهومي براي دسته بندي پژوهش هاي مدلسازي مبتني بر عامل با نظريه کمي: پژوهش هاي اين دسته داراي بالاترين اعتبـار هسـتند.
٥- دادهها و يافته ها در پژوهش بالا براي مدل سازي مبتني بر عامل انتشار نوآوري در ايران (تلويزيـون ) از داده هاي واقعي بهره برده شده است .
, “From the Special Issue Editors: Agent-Based Modeling of Innovation Diffusion,” Journal of Product Innovation Management, vol.