خلاصة:
این تحقیق در شرکت ساپکو که مدیریت زنجیره تامین گروه صنعتی ایرانخودرو را بر عهده دارد انجام شده است و از روش ترکیبیDEMATEL-ANP برای تعیین میزان اهمیت شاخصهای ارزیابی شرکتهای ارائه دهنده خدمات لجستیکی طرف سوم، رتبهبندی و انتخاب آنها برای برونسپاری استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش که با بررسی15 معیار لجستیکی و براساس نظرات خبرگان حوزه لجستیک بدست آمده است نشان دهنده این است که وزن معیارهای چون تجربه در صنعت مشابه، توقف خط مشتری، قیمت، انعطاف پذیری، نسبت تحویلهای معیوب و زمان انتظار تحویل از دیگر معیارها بیشتر و معیارهای چون زمان انتظار بازگشت، دوره گردش موجودی و پایداری زیست محیطی از اهمیت کمتری نسبت به سایر شاخصها برخوردار هستند همچنین با استفاده از روش ترکیبی ANP- PROMETHEE سه شرکت ارائه کننده خدمات لجستیکی ارزیابی شدند که نتایج نشان دهنده عملکرد بهتر شرکت شماره 3 نسبت به سایر شرکتها است در ضمن روشی برای ارزیابی عملکردی شرکتهای خدمات لجستیکی در طول دوره همکاری براساس شاخصهای قابل اندازهگیری توسط مشتری ارائه شده است.
The research was conducted at SAPCO, which manages the Iran Khodro Industrial Group (IKCO) supply chain, and uses the DEMATEL-ANP combination to determine the importance of third-party logistics services evaluation, ranking and selection and used for outsourcing. The results of the study, which were obtained by examining 15 logistic criteria and based on the views of experts in the field of logistics, show that the weight of criteria such as experience in the same industry, customer line stops, price, flexibility, defective delivery ratio and on time delivery is important than other criteria, and criteria such as waiting time for return, inventory turnover and environmental sustainability are less important than other indicators. Also, using the ANP-PROMETHEE combination, three logistic services companies were evaluated. The results show the company's No 3 performance is better than other companies. There is also present a way to assess the performance of logistics services companies during the cooperation period based on measurable indicators by the customer.
ملخص الجهاز:
پژوهش هاي نوين در تصميم گيري دوره ٤، شماره ٣، پاييز ١٣٩٨ ارزيابي، انتخاب و مديريت عملکرد شرکت هاي ارائه کننده خدمات لجستيکي (مطالعه موردي : شرکت ساپکو) لعيا الفت ١، مهدي اسماعيلي ٢* ١- استاد گروه مديريت صنعتي دانشـکده مـديريت و حسـابداري دانشـگاه علامـه طباطبـايي ، تهران ، ايران ٢- دانشجوي دکتري مديريت صنعتي –توليد وعمليات دانشگاه علامه طباطبايي ، تهران ، ايران دريافت : ٩٨/٣/٩ پذيرش : ٩٨/٦/١٢ چکيده اين تحقيق در شرکت ساپکو که مديريت زنجيره تأمين گروه صنعتي ايـران خـودرو را بـر عهـده دارد انجام شده است و از روش ترکيبيDEMATEL-ANP براي تعيين ميزان اهميت شاخص هـاي ارزيـابي شرکت هاي ارائه دهنده خدمات لجستيکي طرف سوم ، رتبـه بنـدي و انتخـاب آنهـا بـراي برونسـپاري استفاده شده است .
نتايج حاصل از پژوهش کـه بـا بررسـي١٥ معيـار لجسـتيکي و براسـاس نظـرات خبرگان حوزه لجستيک بدست آمده است نشان دهنده اين است که وزن معيارهـاي چـون تجربـه در صنعت مشابه ، توقف خط مشتري ، قيمت ، انعطاف پذيري ، نسبت تحويـل هـاي معيـوب و زمـان انتظـار تحويل از ديگر معيارها بيشتر و معيارهاي چـون زمـان انتظـار بازگشـت ، دوره گـردش موجـودي و پايداري زيست محيطي از اهميت کمتري نسبت به سـاير شـاخص هـا برخـوردار هسـتند همچنـين بـا استفاده از روش ترکيبي ANP- PROMETHEE سه شـرکت ارائـه کننـده خـدمات لجسـتيکي ارزيـابي شدند که نتايج نشان دهنده عملکرد بهتر شرکت شماره ٣ نسبت به ساير شـرکت هـا اسـت .