خلاصة:
یکی از موثرترین عوامل موفقیت مدیران برای پیشرفت و توسعه سازمانها، توجه به اثربخشی سازمان و ارزیابی اقتصادی آن است. صنعت بانکداری از بخشهای بسیار مهم در هر سیستم اقتصادی است. سیستم بانکی برای تأمین مالی اقتصادی باید عملکردی کارا و اثربخش داشته باشد. دراین مقاله روشی جدید برای ارزیابی کارایی هزینه و اثربخشی، با درنظرگرفتن فرایند درونی و بخشهای داخلی شعب بانک همچنین تعامل و ارتباط بین آنها پیشنهاد شده است. مدل ارائه شده میتواند میزان استفاده مطلوب از منابع موجود در هر بخش را تعیین نماید. ضمن تحلیل ویژگیهای مدل پیشنهادی، تاثیر ارتباط بین بخشها بر اثربخشی هزینه تعیین شدهاست، که این ارتباط در دو حالت ارتباط آزاد و ثابت مورد بررسی قرار گرفته و با یکدیگر مقایسه شدهاند. با استفاده از مدلها، ارزیابی کارایی و اثربخشی هزینه 26 شعبه بانک تجاری ایران دو حالت بازده به مقیاس ثابت (CRS) و متغیر (VRS) انجام شده و مقایسه نتایج دو حالت ارائه شده است. نتایج نشان می دهند یک شعبه که در هردو بخش داخلی آن دارای کارایی هزینه باشند، الزاما اثربخش هزینه نخواهند بود. این مدل با شناسایی عوامل غیراثربخش در شعب بانکی می تواند اطلاعات دقیقتری در اختیار مدیران برای تصمیم گیری قرار دهد.
Effectiveness of the organization and its economic evaluation is one of the most effective factors for the success of managers in the progress and development of organizations. The banking industry is the most important sectors in any economic system. The banking system for economic financing must have an efficient and effective performance. In this paper, we proposed a new model for evaluating cost efficiency and effectiveness, with considering the interaction and relationship between the internal departments of the bank branches, which is able to determine how to make optimal use of available resources in each section. We analyze the features of the proposed model, also the effect of the relationship between the sections on cost effectiveness is determined. In this model, the relationship between the sections is examined in two modes, free and fixed communication; we have used the proposed model to determine the efficiency and cost-effectiveness of 26 branches of a commercial bank in Iran, in two state, constant return to scale (CRS) and variable return to scale (VRS) and comparison of the results of the two state is presented. The results show that a branch that is cost-effective in both section, it will not necessarily be cost-effective. In addition, this model can provide more accurate information to managers to make decisions by identifying ineffective factors in bank branches.
ملخص الجهاز:
پژوهش هاي نوين در تصميم گيري دوره ٦، شماره ١، بهار ١٤٠٠، صص ٢٢-٤٢ نوع مقاله : پژوهشي ارزيابي اثربخشي و کارايي هزينه سيستم هاي شبکه اي مطالعه موردي: شعب بانک فرانک حسين زاده سلجوقي ١* ، الهام ذاکر هرفته ٢ ١- دانشيار، گروه رياضي، دانشگاه سيستان و بلوچستان ، زاهدان ، ايران ٢- دانشجوي دکتري، گروه رياضي، دانشگاه سيستان و بلوچستان ، زاهدان ، ايران تاريخ ارسال : ١٣٩٩/٠٥/٠٢ تاريخ پذيرش : ١٣٩٩/١١/٠٧ چکيده يکي از مؤثرترين عوامل موفقيت مديران براي پيشرفت و توسعه سازمان ها، توجه به اثربخشي سازمان و ارزيابي اقتصادي آن است .
با استفاده از مدل ها، ارزيابي کارايي و اثربخشي هزينه ٢٦ شعبه بانک تجاري ايران دو حالت بازده به مقياس ثابت (CRS) و متغير (VRS) انجام شده و مقايسه نتايج دو حالت ارائه شده است .
کامانو و ديسون ٤ در سال ٢٠٠٥ با توسعه مدل کارايي هزينه ، DEA را براي تعيين اثربخشي هزينه شعب بانک ها با فرض بازده به مقياس ثابت ٥(CRS) بکاربردند.
در اين مقاله ، مدلي جديد براي ارزيابي عملکرد براساس مفهوم اثربخشي هزينه پيشنهاد گرديده که بخش هاي داخلي سازمان و ارتباط بين آن ها در سنجش مدنظر قرار گرفته شده است .
اين مدل با استفاده از روش غيرپارامتري DEA قادر است اثرات شاخص هاي دروني بين بخش ها و مراحل ، بر اثربخشي هزينه را تعيين نموده ، همچنين سنجش دو حالت ارتباط آزاد و ارتباط ثابت بين بخش ها انجام شده است .