خلاصة:
این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش شطرنج بر ادراک حل مساله و هوش هیجانی دانشآموزان دختر دارای اختلال ریاضی شهرستان ساوه در سال 1396 صورت گرفت. روش این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشآموزان دختر دارای اختلال یادگیری ریاضی در پایههای چهارم تا ششم ابتدایی بودند که به صورت نمونهگیری هدفمند انتخاب، و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار داده شدند. گروه آزمایش به مدت 11 جلسه 60 دقیقهای آموزش شطرنج دریافت کردند و گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماندند. جمعآوری دادهها بر اساس پرسشنامه ادراک حل مساله (هپنر و پترسون، 1982) و پرسشنامه هوش هیجانی (ماورولی و همکاران، 2008) استفاده شد. تجزیهوتحلیل اطلاعات بدست آمده از اجرای پرسشنامه از طریق نرمافزار spss23 در دو بخش توصیفی و استنباطی (آزمون تحلیل کوواریانس) انجام پذیرفت. نتایج نشان داد آموزش شطرنج موجب بهبود "اعتماد به حل مساله" و "کنترل شخصی" دانشآموزان دختر پایههای چهارم تا ششم دارای اختلال ریاضی شهرستان ساوه شده است و این در حالی است که از نظر "سبک گرایش- اجتناب" تفاوت معنیداری بین دو گروه مشاهده نشد. همچنین نتایج نشان داد که آموزش شطرنج موجب بهبود هوش هیجانی و مولفههای آن در دانش آموزان دختر پایههای چهارم تا ششم دارای اختلال ریاضی شهرستان ساوه شده است. لذا آموزش شطرنج به عنوان یک گزینه در برنامه درسی دانشآموزان مورد تائید است و میتواند به عنوان یک روش مداخله مناسب به کار رود.
The purpose of this study was to determine the effectiveness of Chess Training on perceived problem solving and Emotional Intelligence among female students of mathematical disorder in Saveh city in 1396. The method of this semi-experimental research was pre-test and post-test design with control group. The statistical population of the study included all female students with math disorders in the 4th to 6th grades of elementary school who were selected by simple random sampling and were randomly assigned into two groups of experimental (n = 15) and control (n = 15). The experimental group received chess training for 11 60-minute sessions and the control group remained on the waiting list. Data collection was performed using the perceived problem solving (Hepner and Patterson, 1982) Questionnaire Emotional Intelligence (Mavroli et al., 2008) Questionnaire. Data analysis was performed using descriptive and inferential (covariance analysis) data from the implementation of the questionnaire through spss23 software. The results showed that Chess Training improves "trust in problem solving" and "personal control" of 4th to 6th grade female students with math disorders in Saveh city, however, there was no significant difference between the two groups in terms of "tendency-avoidance style". The results also showed that chess training has improved emotional intelligence and its components in fourth to sixth grade female students with math disorders in Saveh. Therefore, Chess Training is an option in the studentchr('39')s curriculum and can be used as an appropriate intervention method.
ملخص الجهاز:
نتايج نشان داد آموزش شطرنج موجب بهبود "اعتماد به حل مساله " و "کنترل شخصي" دانش آموزان دختر پايه هاي چهارم تا ششم داراي اختلال رياضي شهرستان ساوه شده است و اين در حالي است که از نظر "سبک گرايش - اجتناب " تفاوت معنيداري بين دو گروه مشاهده نشد.
شطرنج ، تمريني براي تصميم گيري سريع و دقيق در زمان کم ، فراهم ميآورد و ميتواند از 1 - Iglesias-Sarmiento 2 - Hall 3 - Pieters 4 - Rafaila 5 - Turculeţ & Tulbure 6 - Salavera, Usán, Chaverri, Gracia, Aure & Delpueyo 7 - Andrei, Mancini, Mazzoni, Russo & Baldaro 8 - Salovy & Mayer 9 - Stoica & Roco 10 - Billings, Downey, Lomas, Lloyd & Stough 11 - Eidaou & El-Shamieh 20 اين طريق نتايج دانش آموزان در امتحانات مدرسه را بهبود بخشد (ترينچرو١، ٢٠١٣).
ازاين رو، در تحقيق حاضر به بررسي اثرات آموزش شطرنج بر ادراک حل مساله و 1 - Trinchero 2 - Mayeli 3 - Bart 4 - Tseng, Chen, Wu & Wei 5 - Blasco-Fontecilla 6 - Czech 21 هوش هيجاني در دانش آموزان دختر اختلال رياضي پرداخته شده است تا بتوان از طريق شطرنج و آموزش هاي مرتبط ، به افزايش ادراک حل مساله و هوش هيجاني در دانش آموزان دختر اختلال رياضي نائل آمد.
همچنين نتايج نشان داد که آموزش شطرنج باعث افزايش هوش هيجاني و مولفه هاي آن در دانش آموزان دختر داراي اختلال رياضي شهرستان ساوه شده است .