خلاصة:
هدف: این پژوهش با هدف بررسی رابطه تمایزیافتگی خود و دلزدگی زناشویی معلمان زن اجرا شد. روش: این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است و جامعه آماری پژوهش حاضر شامل معلمان خانم ناحیه 7 مشهد در سال تحصیلی97 _1396 شهر مشهد بود. حجم نمونه در این پژوهش 260 نفر بود که از طریق روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از سه پرسشنامه: الف) مقیاس دلزدگی زناشویی پانیز (1998)، ب) پرسشنامه تمایزیافتگی خود اسکورن و اسمیت DSI-R (2003) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از همبستگی پیرسون استفاده و توسط نرم افزار spss-25 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که بین تمایزیافتگی خود با دلزدگی زناشویی 38 درجه همبستگی منفی و معنادار وجود دارد.
Purpose: The aim of this study was to investigate the relationship between self-differentiation and marital boredom of female teachers. Method: This is a descriptive correlational study and the statistical population of the present study included Married Women Teachers in District 7 Mashhad in 2017-18. The sample size in this study was 260 people who were selected simple Multi-step randomization. To collect data, three questionnaires were used: a) Panizchr('39')s Marital disturbance (1986), b) Self-differentiation questionnaire DSI-R (1998). To analyze the data, descriptive statistics (mean, standard deviation) and inferential statistics, Pearson correlation analysis were used and statistically analyzed by SPSS software. Results: The results showed that there is a significant negative correlation between self-differentiation and marital boredom of 38 degrees.
ملخص الجهاز:
يافته ها: نتايج پژوهش نشان داد که بين تمايزيافتگي خود با دلزدگي زناشويي ٣٨ درجه همبستگي منفي و معنادار وجود دارد.
کاظميان مقدم و همکاران (١٣٩٦) در بررسي نقش تمايزيافتگي در پيش بيني دلزدگي زناشويي دانشجويان زن متأهل دانشگاه آزاد اسلامي واحد دزفول به اين نتيجه رسيدند که بين تمايزيافتگي و دلزدگي زناشويي رابطه منفي معني داري وجود دارد.
عشقي (١٣٩٤) در بررسي رابطه سرسختي روان شناختي، تمايزيافتگي خود با دلزدگي زناشويي معلمان زن متأهل مدارس ابتدايي شهر نيشابور به اين نتيجه رسيد که بين تمايزيافتگي خود و تمام مولفه هاي آن بجز مولفه جايگاه من با دلزدگي زناشويي همبستگي منفي معنادار وجود داشت .
1 Martínez-Pampliega, Cormenzana, Corral, Iraurgi & Sanz 2 burnout Marital 3 Lingern 4 Paineiz 5 Differentiation 6 Gabelman, E ٢ 191 باتوجه به مباني نظري و پژوهشي ذکر شده شناسايي عوامل تأثيرگذار و مرتبط با دلزدگي زناشويي و برنامه ريزي آموزش هاي مبتني بر اين يافته ها مي تواند در پيشگيري از اختلافات زناشويي و پربارکردن ارتباطات موثر ميان زوجين کمک نمايد.
لذا با توجه به آسيب هاي دلزدگي زناشويي معلمان و عوامل دخيل در آن و با توجه به اينکه نوع حمايت اجتماعي ادراک شده و تاثير آن بر رفتارهاي سازگارانه افراد در زندگي زناشويي و همچنين تاثير تمايزيافتگي خود بر روابط عاطفي و خانوادگي، ممکن است هر يک از اين متغير ها، عامل ايجاد مشکل و اختلاف بين روابط زوجين باشند، لذا پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه تمايزيافتگي خود و دلزدگي زناشويي به اجرا در آمد.