خلاصة:
طبق ادبیات بهنظر میرسد دانشجویان رشتهی پرستاری به دلیل محتوای آموزشی سنگین و محیط بالینی پرتنش با تجربهی اضطراب مداوم و بالا و بار شناختی زیاد مواجه هستند. لذا، پژوهش حاضر با هدف مطالعهی تأثیر القای هیجان بر اضطراب، تنظیم هیجان، بار شناختی و عملکرد یادگیری بر اساس پژوهشها و نظریههای بار شناختی و هیجانات تحصیلی در دانشجویان پرستاری انجام شد.
در یک طرح آزمایشی پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل 30 دانشجوی پسر و دختر رشتهی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی البرز پس از احراز ملاکهای ورود و خروج با انتساب تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. شرکتکنندگان گروه آزمایشی قبل از مداخله به پرسشنامههای اضطراب حالت، تنظیم هیجان و عملکرد یادگیری پاسخ دادند. پسازآن، در یک کلاس آموزشی 2 ساعته با موضوع غیرمرتبط با تنظیم هیجان (مفاهیم اولیهی تئوری انتخاب) شرکت کردند و مجدداً به پرسشنامهی تنظیم هیجان پاسخ گفتند. سپس فیلم القای هیجان را مشاهده کردند؛ بهطوریکه پس از گذشت 10 دقیقه از مشاهدهی فیلم از آنها خواسته شد دوباره به پرسشنامهی اضطراب حالت پاسخ دهند و بعد ادامهی فیلم القای هیجان را مشاهده کنند. درنهایت، فیلم محتوای آموزشی در خصوص دستگاه کلیه و مجاری ادراری را مشاهده کردند و در انتها به پرسشنامهی بار شناختی و عملکرد یادگیری پاسخ دادند. گروه کنترل دقیقاً همین فرایند مداخله را دریافت کردند و فقط فیلم القاء هیجان را مشاهده نکردند.
نتایج تحلیل واریانس آمیخته نشان داد که شرکتکنندگان گروه آزمایشی نسبت به گروه کنترل در مرحلهی پسآزمون بهطور معناداری نمرات اضطراب، بار شناختی کلی، درونزاد و برونزاد بالاتر و نمرات عملکرد یادگیری پایینتری بهدست آوردند؛ اما میانگین نمرات بار شناختی مطلوب و تنظیم هیجان بین دو گروه تفاوت معناداری نشان نداد.
به نظر میرسد در فرایند یادگیری، هیجانات منفی در نقش یک عامل بار شناختی برونزاد و درونزاد ظرفیت حافظهی کاری را به خود اختصاص میدهد و مانع یادگیری عمیق یادگیرندگان میشود. مداخلات مناسب روانشناختی نظیر آموزش تنظیم هیجان برای کاهش هیجانات منفی و افزایش بار شناختی مطلوب توصیه میشود.
According to literature, nursing students face high-stress experience and high cognitive load due to heavy academic content and stressful clinical environment. So, the present study aimed to study the effect of emotion induction on anxiety, emotion regulation, cognitive load and learning performance based on studies and theories of cognitive load and academic emotions in nursing students.
In a Pre-test - Post-test experimental design with a control group of 30 boys’ and girls’ students by random assignment were divided into experiment and control groups after gaining inclusion and exclusion criteria. The participants of experiment group responded to the questionnaire before intervention with state anxiety questionnaire, emotion regulation, and learning performance test. After that, they took part in a 2 - hour training class with an unrelated topic of emotion regulation (initial concepts of choice theory) and again responded to the emotion regulation questionnaire. The film then found the thrill of emotion, so that after 10 minutes of the film they were asked to answer the anxiety questionnaire again and then watch the emotion Induction film. Finally, they watched the educational film about the kidney & urinary tract system, followed by the cognitive load questionnaire and the learning performance test. The control group received the same intervention process but did not just observe the emotion Induction film.
The results of mixed analysis of variance showed that the experimental group participants had a significantly higher anxiety and total cognitive load, extraneous cognitive load, intrinsic cognitive load, and lower learning performance scores; but, the mean scores of germane load and emotion regulation between two groups did not show significant differences.
Seemingly, in the learning process, negative emotion plays a crucial role in the way an extraneous and intrinsic cognitive load factor allocate the capacity of the memory to itself and prevents deep learning. Appropriate psychological interventions such as emotional regulation training to reduce negative emotion and increase desired cognitive load are recommended.