خلاصة:
سرطان ازجمله بیماریهای مزمن بهشمار میرود. افراد مبتلا به سرطان به درمان و مراقبت همیشگی نیاز دارند و این امر، بیمار و خانوادهی آنان را در شرایط دشوار قرار میدهد. هدف پژوهش حاضر بررسی میزان افزایش امیدواری و مدیریت خشم مادران دارای کودکان مبتلا به سرطان از خلال آموزش مهارتهای زندگی (روابط بینفردی، حل مسئله و کنترل خشم) بود.
روش پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری را کلیهی مادران دارای کودکان مبتلا به سرطان در بیمارستان و نقاهتگاههای موسسهی محک تشکیل می دادندکه در نیمهی دوم 1396 تا پایان فروردین 1397 فرزند مبتلا به سرطان ایشان تحت درمان پزشکی قرار داشت. 36 نفر که در پرسشنامهی امیدواری اشنایدر و همکاران (1991) و کنترل خشم اسپیلبرگر (1999) کمترین نمره را کسب کرده بودند بهصورت داوطلبانه در گروه نمونه قرار گرفتند و به روش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارش شدند. آموزش مهارتهای زندگی (روابط بینفردی، حل مسئله، کنترل خشم) در 7 جلسهی 90 دقیقهای و بهصورت هفتگی به گروه آزمایش آموزش داده شد. پس از پایان آموزش، هر دو گروه آزمایش و کنترل مورد پسآزمون قرار گرفتند.
نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش مهارتهای روابط بینفردی، حل مسئله و کنترل خشم بر افزایش امیدواری و مدیریت خشم مادران دارای کودکان مبتلا به سرطان مؤثر است.
بنابراین آموزش مهارتهای روابط بینفردی، حل مسئله و کنترل خشم را میتوان بهعنوان یک روش مؤثر جهت کاهش خشم و افزایش امیدواری به کار گرفت.
Cancer is one of chronic diseases. People with cancer need permanent treatment and care and this causes the patient and their families to be in difficult situation. The purpose of this study was to investigate the increase of hope and anger management of mothers with children with cancer through life skills training (interpersonal relationship, problem solving, and anger control).
This research was a quasi-experimental research with pretest-posttest and control group. The statistical population of this study was all mothers with children with cancer in MAHAK who were treated in the second half of 1396 and the first half of 1397 (by the end of April) with cancer patients. A total of 36 people who received the lowest score in Schneider Hope Scale (1991) and Spielberger State - Trait Anger Expression Inventory (1999) were voluntarily assigned to the sample group and randomly assigned to two experimental and control groups. life skills (interpersonal relationships, problem solving, anger control) training was taught in 7 sessions of 90 minutes and weekly to the experimental group. After the training, both experimental and control groups were subjected to post-test.
The results of multivariate covariance analysis indicated that interpersonal relationships, problem solving and anger control skills training is effective in increasing hope and anger management of mothers with children with cancer.
Overall, the finding of this research showed as an effective method that learning of above life skills is effective on anger reduce and increase of hope.