ملخص الجهاز:
"علامه جعفر سبحانی نیز همین روش را برای تحقیق در حقانیت نبوتحضرت محمد صلی الله علیه و اله پیش گرفته است(سبحانی،1416 ه،434-429)و میگوید: رفتن از چنین راهی با جمع کردن تمام قرینهها و شواهدی که بر درستیدعوت یک مدعی دلالت کند،از هر روش دیگری بیشتر با طبع فرزندان این عصر و دوره سازگاری دارد(سبحانی،1416 ه،389).
امتیاز دیگر قرآن به عنوان معجزهی همیشه حاضر پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله،و ملاکحقانیت دعوت ایشان در این است که قرآن رمز ماندگاری دین خود نیز هست؛به ویژه آنکه تنها کتاب آسمانیای است که از هنگام نزول تا عصر حاضرهمواره به دور از دستکاری و تحریف بوده،از دستبرد جاهلان و معاندان درامان مانده است.
پس از بحث و غور در مطالب بزرگان،در نهایت،ذهن نگارنده به این نکتهرهنمون میگردد که همهی موشکافیها در مورد معجزهی برتر بودن قرآن-بهویژه امتیاز عدم تحریف آن-درست است و به عنوان ملاک حقانیت کفایتمیکند،اما برای ماندگاری آیین پاکش علاوه بر آن،به امر دیگری نیز باید توجهنمود و آن پیبردن به رازی است که معمولا از نظرها پنهان میماند که به نظرنگارنده دو امر درونی و بیرونی است: 1)درونی:تعبیه شدن دستگاه معرفتی به عنوان«پیش گزیدههای تطبیقدهندهی خودکار»در متن این دین است تا به وسیلهی خصوصیتهایی که داردهمچون پویایی،اجازهی تشریع اجتهادی در منطقهی فراغت حکمی و تداوم واستمرار ولایت تامه در قالب مشروع و مشخصی،به وسیلهی امامان و فقها،درهر عصر و دورهای،رفع نیاز تواند کرد تا دین به حرکت و مشی خود ادامهدهد1،که همین از مختصات اعتقادی شیعه نیز هست."