خلاصة:
استراتژیهای ضد فساد زمانی مؤثر هستند که شفافیت اطلاعاتی را ارتقا بخشند. یکی از این استراتژیها، الکترونیکی شدن امور و کسبوکار از طریق فضای الکترونیک است که درنهایت جایگزین تصمیمها و معاملات غیرشفاف خواهد شد. ازاینرو هدف این تحقیق، مدلسازی ارتباط میان تجارت الکترونیک، شفافیت اطلاعاتی و کاهش فساد اقتصادی با بکارگیری رویکرد ترکیبی است. در بخش کیفی تحقیق، با نظرخواهی از 21 نفر از خبرگان حوزه تجارت الکترونیک و فساد اقتصادی و با استفاده از پرسشنامه باز، مبتنی بر مبانی نظری، مدل مفهومی تحقیق طراحیشده است. در مرحله تحقیق کمی نیز از طریق نمونه آماری متشکل از 298 نفر کاربر فعال در فضای تجارت الکترونیک کشور، مدل طراحیشده با رویکرد حداقل مربعات معمولی (OLS) مورد آزمون قرارگرفته است. نتایج تحقیق نشان میدهد تجارت الکترونیک بهصورت مستقیم بر کاهش فساد اقتصادی تأثیر معناداری ندارد؛ بلکه با توجه به معناداری متغیر میانجی شفافیت اطلاعاتی، موجب کاهش فساد اقتصادی از طریق تأثیر بر شفافیت اطلاعاتی میشود.
Anti-corruption strategies are effective when they promote information transparency. One of these strategies is business through electronic space, which will eventually replace non-transparent decisions and transactions. Therefore, the purpose of this study is modeling the relationship between e-commerce, information transparency and reduces corruption with a combined approach. In the qualitative section of the research, a conceptual model of research has been designed by consulting 21 experts in the field of e-commerce and economic corruption and using an open questionnaire based on theoretical foundations. In the quantitative research stage, through a statistical sample consisting of 298 active users in the e-commerce space of the country, the designed model with the ordinary least squares approach has been tested. The results show that e-commerce does not have a significant direct effect on reducing corruption. Rather, due to the significance of the information transparency mediator variable, it reduces economic corruption by affecting information transparency.