خلاصة:
هدف: هدف این پژوهش، بررسـی تاثیر حفظ موضوعی قرآن کریم بر خودتنظیمی دانشآموزان بود. روش: روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه هفتم شهرستان فراهان بود که در سال تحصیلی 1399-1400 مشغول به تحصیل هستند. از بین مدارس متوسطه اول دخترانه یک مدرسه و از بین کلاسهای پایه هفتم آن دو کلاس بهصورت تصادفی انتخاب شدند. تعداد دانشآموزان هر دو کلاس مجموعا 30 نفر بودند و این دو کلاس بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. بدین منظور طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل مورد استفاده قرار گرفت. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه خودتنظیمی بوفارد استفاده گردید. پس از تایید روایی صوری و محتوایی پرسشنامه، پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ 0/85 محاسبه شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس و ضریب اتا استفاده گردید.
یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که حفظ موضوعی قرآن کریم 34/8 درصد از میزان خودتنظیمی دانشآموزان را ارتقاء میدهد.
نتیجهگیری: در نتیجه میتوان گفت به برکت حفظ آیات الهی و انس با قرآن کریم، میتوان میزان خودتنظیمی دانشآموزان را بهبود بخشید.
Objective: This study aimed to investigate the effect of thematic memorization of the Qur’an on the students’ self-regulation. Method: The research method was quasi-experimental. The statistical population included all the seventh grade junior high school female students in Farahan, Markazi province, Iran, who were studying in the academic year 2020-2021. From among the junior female high schools, and from among the seventh grade classes, one school and two classes respectively were selected randomly. There were 30 students in the both classes which were randomly divided into the experimental and control groups. For this purpose, a pretest-posttest design with a control group was used. The Beaufort’s self-regulation questionnaire was used to collect the data of the study. After confirming the face and content validity of the questionnaire, its reliability was calculated through Cronbach’s alpha coefficient of 0.85. The analysis of covariance and ETA coefficient were used to analyze the data. Findings: The findings showed that thematic memorization of the Holy Qur’an promoted 34.8% of students’ self-regulation.
Conclusion: Therefore, it can be said that the level of students’ self-regulation can be improved thanks to the memorization of Divine verses and familiarity with the Holy Qur’an.