خلاصة:
قابلیت نوآوری محرک اصلی نوآوری و رقابتپذیری شرکتها در محیط کسبوکار امروز است. شرکتها برای بهبود مداوم نوآوری بایستی دائماً وضعیت و چگونگی برهم کنش میان توانمندسازها و نتایج نوآوری را تحلیل نمایند. تحقیق حاضر چارچوبی پویا برای بررسی روابط علّی میان توانمندسازهای قابلیت نوآوری (رهبری، استراتژی نوآوری، کارکنان، شراکتها و منابع، و فرآیند نوآوری) و همچنین نتایج موردانتظار آنها (مشتری، کارکنان، سازمان و عملکرد کلی شرکت) ارائه کرده که در یک شرکت تولیدی موردمطالعه قرار گرفتهاست. از تلفیق روش دیماتل که یک ابزار تحلیل چندمعیاره است با مدلسازی پویایی سیستم، مدل پویای قابلیت نوآوری ایجاد گردید. روابط و شدت نفوذ بین عناصر اصلی مدل به کمک روش دیماتل استخراج شده و از طریق پیشفرض تأثیر فزایندهی توانمندسازها بر رخداد نتایج نوآوری، مدلسازی صورت پذیرفت. نتایج شبیهسازی مدل دو توانمندساز کارکنان و استراتژی نوآوری را بهعنوان حوزههای نیازمند بهبود معرفی نمود. در نتیجه نیز سناریوهای خطمشی شرکت نشان دادند که تلاش بیشتر برای بهبود توانمندساز کارکنان باعث ارتقاء سطح بلوغ قابلیت نوآوری در مدت زمان کوتاهتری میشود.
Abstract:The firm's innovation capability constitute set of enablers which are main driver innovation in today's business environment. They must constantly check out situation and interaction among innovation enablers and results in order to continuously improve innovation. Present study is proposed a dynamic framework to investigate the relationships between the enablers of innovation capability (leadership, innovation strategy, people, partnerships and resources, and process innovation) as well as expected results (customer, employee, organization and total performance) that are studied in a manufacturing company. Using information from the strengths of influence between five key components of innovation capability, by applying the DEMATEL method, as well as based on the logical assumption that, by improving the enablers, there will be an inevitable innovation results improvement, dynamic model of innovation capability was established. Simulation results of model showed that the tow enablers people and innovation strategy have minor role in the enhancing the maturity level of innovation capabilities. The company's policy scenarios determined more effort to improve people enabler promoting innovation capability maturity level result in a shorter period of time.
ملخص الجهاز:
تحقيق حاضر چارچوبي پويا براي بررســي روابط علي ميان توانمندســازهاي قابليت نوآوري (رهبري، اســتراتژي نوآوري، کارکنان ، شراکت ها و منابع ، و فرآيند نوآوري) و همچنين نتايج موردانتظار آن ها (مشتري، کارکنان ، سازمان و عملکرد کلي شرکت ) ارائه کرده که در يک شرکت توليدي موردمطالعه قرار گرفته اســت .
نمودار حلقه ي علي مربوط به شــاخص IC که در شــکل ٣ نشان داده شد به منظور آشکار نمودن روابط بين توانمندسازها و نتايج ، و شاخص IC حلقه اي متشکل از هشت جزء ارائه شده که به شرح ذيل ميباشد: ١- امتياز توانمندسازها در زمان (t) (با حداکثر امتياز ٥٠٠): اين امتياز برابر مجموع امتياز رهبري (Lds) (با حداکثر امتياز ١٠٠)، امتياز کارکنان (Ppl) (با حداکثر امتياز٩٠)، امتياز شراکت ها و منابع (Prs) (با حداکثر امتياز٩٠)، امتياز اســتراتژي نوآوري (Ist) (با حداکثر امتياز٨٠)، و امتياز فرآيند نوآوري (Ipr) (با حداکثر امتياز١٤٠) ميباشد.
جدول ٤- امتياز فعلي معيارهاي اصلي مدل قابليت نوآوري معيار اصلي ميانگين حداکثر امتياز امتياز اوليه رهبري 2/665 100 53/30 استراتژي نوآوري 1/979 80 31/67 کارکنان 2/217 90 39/91 شراکت ها و منابع 2/214 90 39/84 فرآيند نوآوري 2/493 140 69/80 نتايج نوآوري 2/182 500 218/21 جمع - 1000 452/73 حاصل جمع اين امتيازها، نشان دهنده مقدار شاخص IC شرکت است ، که برابر با ٤٥٢/٧ شده است .
Total quality management as a forerunner of business innovation capability.
Innovation capability and market performance: the moderating effect of industry dynamism.