خلاصة:
با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت بانکداری، برخی از بانکها اقدام به توسعه خدمات بانکداری الکترونیک برای مشتریان حقوقی خود نمودهاند. ظهور فناوری اینترنت بانک اشخاص حقوقی نمونهای از این خدمات است. لازمه موفقیت و پذیرش این خدمات مانند هر فناوری دیگری نیاز به مطالعه و شناسایی مؤلفههای مؤثر بر پذیرش آن توسط کاربران دارد. در این مقاله ضمن مطالعه ادبیات تحقیق، مدل پذیرش فناوری (TAM) متناسب با فناوری بانکداری الکترونیک اشخاص حقوقی و برمبنای مصاحبههای انجامشده با خبرگان صنعت بانکداری توسعه داده شدهاست. پرسشنامهای بر مبنای آن طراحی شده و بین مشتریان بانک اقتصاد نوین (اولین بانک خصوصی کشور) توزیع شده تا میزان تأثیر مؤلفههای مختلف شناساییشده بر پذیرش این فناوری بررسی شود. از رویکرد معادلات ساختاری برای بررسی فرضیههای تحقیق و تأیید مدل مفهومی تحقیق استفاده شدهاست. نتایج مدل آماری نشان میدهد، مدل پیشنهادی برازنده دادهها میباشد و مؤلفههای اعتماد و امنیت بیشترین تأثیر را بر پذیرش این فناوری دارد. همچنین هیجانهای درونی کاربران حقوقی بر خلاف کاربران حقیقی بر پذیرش این نوع فناوری تأثیری ندارد.
Information and communication technology has opened new horizons for humanity. Nowadays, a variety of technologies has penetrated different spheres of life, including business and affairs seems to be impossible without it. Among the advantages of this technology, for increased speed, accuracy, cost reduction and time saving that all of them ultimately leads to improved performance and increased productivity. One of the most important industries has been the impact of information technology is banking industry. Banks are trying to change the style of their provide services and their customers encouraged to take advantage of new channels and services including Tele banking, Mobile banking, Internet banking and all branches of electronic banking. To investigate factors that may affect customers using Internet banking legal entities have positive effects, this study will provide a model to examine the effects of these factors. In this paper, based on literature and Technology Acceptance Model (TAM), the factors which affected on acceptance of internet baking by legal entities are identified and a conceptual model is developed. A questionnaire is designed and distributed between legal costumers of Eghtesad Novin bank. Structural equation approach is used to investigate research hypotheses and validate the conceptual model of the research. Results of statistical model show the proposed model is befitting to data and factors of trust and security have the most impact on the acceptance of this technology. Also the inner emotions of legal users have not impact on this kind of technology.
ملخص الجهاز:
جدول ١- پيشنه تحقيق در داخل و خارج از ايران ١ محقق سال کشور عامل موثر سيد جوادين و ادراکات فرد در مورد سهولت استفاده ازخدمات بانکداري اينترنتي و ١٣٨٤ ايران يزداني مفيدبودن اين خدمات و خود اثربخشي فرد در استفاده از رايانه سهولت استفاده ، مفيد بودن و اعتماد مشتريان ، ميزان تحصيلات موغلي ١٣٨٦ ايران مشتريان شعب بانک ها آقا محمدي ١٣٩٠ ايران آگاهي از خدمات و فوائد، امنيت ، کيفيت ارتباط اينترنتي ، درک از مفيد بودن ، سهولت استفاده خزائي پول ١٣٩٠ ايران امنيت ، سهولت استفاده ، سازگاري و مفيدبودن ، باورهاي هنجاري محترمي و ١٣٩٢ ايران فناوري ، سازماني و محيطي همکاران حنفي زاده ١ و ٢٠١٢ ايران انطباق با سبک زندگي و اعتماد همکاران مشارکت کاربران ، توانايي استفاده ، سهولت استفاده ادراکي ، سودمندي حيدريه و ١٣٩٢ ايران ادراکي ، اعتماد، نگرش نسبت به استفاده ، رضايت ، پشتيباني ، تبليغات ، همکاران تمايل به استفاده ، استمرار استفاده ، عادت به سيستم کيفيت اطلاعات ، کيفيت سيستم ، کيفيت خدمت دهي ، گرايش منتظمي و مشتري به اعتماد، تضمين ساختاري، تاثير اجتماعي، نوآوري مشتري، قهري صارمي ٢ ٢٠١٥ ايران اعتماد به بانک ، اعتماد به بانکداري آنلاين ، سودمندي درک شده از بانکداري آنلاين و سهولت استفاده درک شده از بانکداري آنلاين سازگاري با سيستم عامل اصلي تاثيرگذار بر رفتار مشتري نسبت به محمدي ٢٠١٥٣ ايران موبايل بانک مي باشد ساتيه ١٩٩٩٤ استراليا نگراني هاي امنيتي و عدم اطلاع از بانکداري اينترنتي امنيت ، وجود قوانين و مقررات بانکداري اينترنتي ، تضمين حريم الدواني ٢٠٠١ کويت خصوصي افراد، شهرت بانک و ارائه خدمات مطمئن بانکي 1 .
/ شکل ٣- نمودار و ضرايب مسير مدل پيشنهادي تحليل معادلات ساختاري به منظور بررسي تأثير مؤلفه هاي مختلف مؤثر بر پذيرش اينترنت بانک اشخاص حقوقي (مدل مفهومي تحقيق ، شکل ٢) و براساس متغيرهاي اندازه گيري هر متغير پنهان (پرسشنامه )، نمودار مسير تحقيق مطابق شــکل ٣ طراحي شده است .