خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر بهبود کیفیت زندگی و خودکارآمدی دانشجویان خانم دانشگاه آزاد اسلامی بود. پژوهش حاضر یک تحقیق آزمایشی و از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان خانم دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس در نیمسال دوم تحصیلی 1398-1399 که تعداد آنها حدود 500 نفر بود. برای نمونه از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد. به منظور گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه خودکارآمدی و پرسشنامه کیفیت زندگی 36 SF استفاده شد و دادهها بر اساس تجزیه و تحلیل کواریانس مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد آموزش مهارتهای زندگی موجب بهبود کیفیت زندگی خواهد شد و در مولفه سلامت جسمانی 14% و در سلامت روانی 18% از تغییرات واریانسها ناشی از آموزشهای مهارتهای زندگی بوده است بنابراین آموزش مهارتهای زندگی بر کیفیت زندگی دانشجویان تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین پس از کنترل تفاوتهای موجود در دو گروه کنترل و آزمایش، آموزش مهارتهای زندگی توانسته است افزایش معناداری در میانگین این منغیر ایجاد نماید.
The aim of this study was to investigate the effect of life skills training on improving the quality of life and self-efficacy of female students of Islamic Azad University. The present study is an experimental study of pre-test-post-test with a control group. The statistical population of this study includes female students of the Islamic Azad University of Ghods in the second semester of the academic year 1399-1399, whose number is about 500 people. Available sampling method was used for the sample. In order to collect research data, self-efficacy questionnaire and SF 36 quality of life questionnaire were used and the data were analyzed based on analysis of covariance. The results showed that life skills training will improve the quality of life and in the component of physical health 14% and in mental health 18% of the variance changes were due to life skills training, so life skills training on studentschr('39') quality of life It has a positive and significant effect. Also, after controlling for the differences between the control and experimental groups, life skills training has been able to significantly increase the mean of this variable.
ملخص الجهاز:
با توانمند سازي دانشجويان ، اختياراتي به آنان داده مي شود تا بتوانند در حيطه مسايل مربوط به درس خود و موقعيت هايي که در آن قرار مي گيرند مجاز به تصميم گيري باشند که البته اهميت يک تصميم و ميزان اثرگذاري آن به اين مهم بستگي دارد که اساس توانمندسازي دانشجويان موجب افزايش مسئوليت هاي آنان به منظور ارتقاي کيفيت زندگي دانشجويان در دانشگاه ها است .
حال با در نظر گرفتن هدف کلي اين پژوهش سوالي در همين راستا مطرح مي شود : آيا آموزش مهارتهاي زندگي بر کيفيت زندگي دانشجويان خانم دانشگاه آزاد شهر قدس در نيمسال دوم سال ١٣٩٨-٩٩ تاثير دارد؟ روش شناسي پژوهش روش پژوهش : پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردي و به لحاظ روش گرداوري داده ها شبه آزمايشي و از نوع پيش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود.
فرضيه دوم ؛ آموزش مهارت هاي زندگي بر خودکارآمدي دانشجويان خانم دانشگاه آزاد شهر قدس اثربخش است .
فرضيه دوم ؛ آموزش مهارت هاي زندگي بر خودکارآمدي دانشجويان خانم دانشگاه آزاد شهر قدس در نيمسال دوم ١٣٩٩- ١٣٩٨تاثير دارد.
Subjective quality of life in the evaluation of programs for people with serious and persistent mental illness, clinical psychology review.
Conceptualisation, Measurement and Application of Quality of Life for Persons With Intellectual Disabilities: Report of an International Panel of Experts, Mental Retardation, 40, 6, 457-470.
The life skills program IPSY : Positive influences on school bonding and prevention of substance misuse , Journal of Adolescence , VOLUME 32, Issue 6,December, Pages 1391-1401.