خلاصة:
مسأله و هدف پژوهش بررسی میزان ارجاعات هنرمندان دوره ساسانی به متون اوستا جهت تزئین ظروف سیمین دوره ساسانی است. برای گزینش جامعه آماری این مقاله تعداد 54 عدد ظرف سیمین دوره ساسانی مورد بررسی قرار گرفت که از میان آنها، 54 عدد که واجد شاخصهایی مرتبط با متون مذهبی ساسانی بودند انتخاب شدند. روش گردآوری اطلاعات کتابخانهای بوده و انتخاب نمونهها و تصویربرداری نیز از کتابهای علمی صورت گرفته است. با توجه به کاربرد زیاد نقوش حیوانی در تزئینات آثار سیمین دوره ساسانی سؤالات زیر قابل طرح هستند: هدف از کاربرد نقوش حیوانی بر روی ظروف سیمین این دوره چه بوده و هر نقش چه جایگاهی داشته است؟ مفاهیم نقوش حیوانی مرتبط با مضامین مذهبی دوره ساسانی هستند؟ دادههای این تحقیق نشان میدهد در متون مذهبی اوستا حیواناتی از قبیل: اسب، گاو، میش، مرغ وراغن، بز، خروس، ببر، گراز، قوچ، عقاب، شیر، سیمرغ بسیار اشاره رفته است که در ظروف فلزی دوره ساسانی نیز همین حیوانات نمود عینی یافتهاند. بررسی هنر ایرانِ باستان در طی دورانهای تاریخی از ماد تا پایان دوره ساسانیان نمایانگر پیوند عمیق میان هنر و دین زرتشتی میباشد ، بهگونهای که اکثر آثار ارزشمند باقی مانده ملهم از مضامین معنوی در ارتباط با اعتقادات و باورهای دین زرتشت بوده و تصاویر و نقوش نمادین در انواع هنرها و فرمهای معماری همه برگرفته از خصیصههای سنتی و تمثیلی در ارتباط با دین زرتشت هستند. نقوش نمادینهای که در طول زمان در فرهنگ ملی و اساطیری ایران تثبیت شدهاند و همواره تقابل میان خیر و شر، راستی و ناراستی و تاریکی و نور را متأثر از آیین زرتشت در هنر ایران جلوهگر بودهاند. هنر ایران پیش از اسلام، نظیر هنر دوران هخامنشی، آمیزه و اختلاطی از روشها و قالبهای موجود در فرهنگهای بیگانه بوده است اما به عناصر اقتباس شده بیگانه نیز جلوهای زرتشتی بخشیده است.
The aim and issue of the research is to evaluate the references of Sassanid era artists to Avesta texts to Sassanian era of decorate of metal dishes.To select the statistical community in this article, 45 of Sassanian era metal dishes were investigated , that were chosen among them 15 were selected which were include indicators related to Sassanian religious texts. The method of collecting was library information and also the selection of samples and imaging has been made from scientific books.Considering the great use of animal designs in decorating the works of the metal of Sassanian era, the following questions can be asked:What was the aim of using animal designs on the motifs deshes of this period? What place has each role ? Are the concepts of animal designs related to Sassanian religious themes? The data from this research show that animals in Avesta religious texts much has been mentioned such as:Horses, cows, ewes, hen and grains, goats, cocks, tigers, hogs, rams, eagles, lions, and simorgh that also in the Sassanian metal deshes thise animals have found an objective symbol . The study of ancient Iranian art during the period from the Median to the end of the Sassanid period indicates a deep link between Zoroastrian art and religion, in the same way that most of the remaining valuable works are based on the spiritual themes related to the beliefs and beliefs of Zoroastrian religion and images. And the artistic symbols in various arts and architecture are all of the traditional and allegorical features of Zoroastrian religion. The symbolic designs that have been established over time in the national and mythological culture of Iran and have always been the opposition between good and evil, truth and untruth, and darkness and light have been influenced by Zoroastrianism in Iranian art. The art of pre-Islamic Iran, such as the art of the Achaemenid era, has been blended with the methods and forms used in foreign cultures, but the alienated elements have also given the Zoroastrian effect. Ancient Iranian art, especially during the Achaemenid and Sasanian periods, has been formed on the basis of Zoroastrianism, universology, and humanology.