خلاصة:
در این پژوهش، تصمیم بر آن شد که عوامل مؤثّر بر علاقهمندی و انگیزش دانشآموزان دوره دوم متوسطه به درس شیمی در قالب یک اقدامپژوهی موردبررسی قرار گیرد. این پژوهش از طریق طرح پرسش (و بررسی پاسخهای مخاطبین)، تجربیات محقق در کلاسهای درس شیمی و بررسی متون مختلف انجام شد. نتایج بررسیها نشان داد که عوامل مختلفی تأثیرگذار هستند که از جمله آنها میتوان به موارد مربوط به محتوی کتاب، برنامهریزی درسی و روشهای مطالعه دانشآموزان اشاره کرد. همچنین، مشخص شد که برقراری ارتباط بین علم شیمی و زندگی روزمره (جهت شناسایی کاربردهای این علم در زندگی)، همزمانسازی تدریس تئوری و عملی (به هدف افزایش کارآمدی یادگیری)، استفاده از روش تدریس مشارکتی، جلوگیری از ایجاد فضای ترس و سختگیری زیاد در فضای کلاس، آرامشبخشیدن به دانشآموزان و ایجاد فضای دوستانه و مبتنی بر تعامل (برای دستیابی به اهداف آموزشی) نیز از عوامل مؤثّر بر افزایش انگیزش دانشآموزان به درس شیمی میباشند. در این راستا، راهکارهایی دیگر نیز اجرا و بررسی شدند که مشخص شد تشویق، ارتباط مناسب، تدریس ساده، صحبتهای امیددهنده، ارائه متنوع مطالب (حضوری، مجازی، درسنامه، مشاهده مستقیم و ...)، عملکرد دلسوزانه معلّم و جلوگیری از مدیریت استبدادی نیز میتوانند منجر به افزایش علاقه و انگیزه دانشآموزان به درس شیمی شوند.
In this study, it was decided to examine the factors affecting the interest and motivation of high school students in chemistry in the form of a research activity. This research was conducted through questioning (and review of audience responses), researcher experiences in chemistry classes and review of various texts. The results showed that various factors are influential, including the content of the book, curriculum planning and student study methods. It was also found that establishing a relationship between chemistry and everyday life (to identify the applications of this science in life), synchronizing theoretical and practical teaching (to increase learning efficiency), using collaborative teaching methods, preventing fear and strictness In the classroom, calming students and creating a friendly and interactive atmosphere (to achieve educational goals) are also effective factors in increasing the motivation of students to study chemistry. In this regard, other strategies were implemented and examined, which were found to be encouragement, appropriate communication, simple teaching, hopeful conversations, providing a variety of materials (face-to-face, virtual, textbook, direct observation, etc.), compassionate teacher performance and prevention of authoritarian management can also increase students' interest and motivation in chemistry.