خلاصة:
هدف پژوهش: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر عدم اطمینان اقتصادی و شاخص های افشاگری مسئولیت اجتماعی بر همزمانی قیمت سهام در شرکت های پذیرفته شده در سازمان بورس اوراق بهادار تهران و ارائه راهکارهای کاربردی می باشد. روش شناسی پژوهش: پژوهش حاضر بر حسب هدف از نوع تحقیقات کاربردی است. این پژوهش از نوع توصیفی همبستگی و روش شناسی پژوهش از نوع پس رویدادی است. برای آزمون فرضیه ها، از مدل رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. اطلاعات اخذ شده در رابطه با متغیرهای تحقیق وارد صفحه گسترده اکسل شده و سپس با استفاده از نرم افزارهای EViews و Stata تحلیل شدند. جامعة آماری این پژوهش به روش حذف سیستماتیک از میان تمام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، طی دورة زمانی 1389 تا 1398 می باشد. یافته های و نتایج پژوهش: نتایج فرضیه نخست پژوهش نشان داد که ضریب متغیر نرخ تورم برابر 0.039- و با توجه به سطح خطای مورد پذیرش 0.023 که کمتر از پنج درصد است، معنی دار می باشد که نشان می دهد نرخ تورم بر همزمانی قیمت سهام تاثیر معناداری و منفی دارد. فرضیه دوم نشان داد که ضریب متغیر نرخ بهره برابر 0.025 و با توجه به سطح خطای مورد پذیرش 0.014 که کمتر از پنج درصد است، معنی دار می باشد که نشان می دهد نرخ بهره بر همزمانی قیمت سهام تاثیر معناداری و مثبت دارد. فرضیه سوم نشان داد که ضریب متغیر نرخ ارز برابر 0.190 وبا توجه به سطح خطای مورد پذیرش 0.000 که کمتر از پنج درصد است، معنی دار می باشد که نشان می دهد نرخ ارز بر همزمانی قیمت سهام تاثیر معناداری و مثبتی دارد. فرضیه چهارم نشان داد که ضریب متغیر مسئولیت اجتماعی برابر 0.257- وبا توجه به سطح خطای مورد پذیرش 0.205 که بیشتر از پنج درصد است، معنی دار نمی باشد که نشان می دهد شاخص های مسئولیت اجتماعی شرکت بر همزمانی قیمت سهام تاثیر معناداری ندارد.
Today, success in marketing practices is not as a science but as a value in order to advance the goals of companies, which requires understanding the internal and functional environment of companies and reforming problematic structures. In fact, the purpose of this study was to investigate the relationship between internal control rank of companies with brand and performance. The research period was 1392 to 1397 and in this period, 73 companies of Tehran Stock Exchange were selected by eliminating systematic sampling. The results showed that the relationship between the ranks of internal controls has a positive and significant effect on the brand at an error level of 1% and on performance at an error level of 5% and makes the brand capabilities of companies both in terms of value creation and perspective. Strengthen performance such as increasing companies' market share.
ملخص الجهاز:
ثانیا تحقیقات مربوطه نشان می دهد که عدم اطمینان سیاست اقتصادی بالا ریسک شرکت را ا Economic policy uncertainty Shen et al Baker et al Chen et al Wang et al Demir & Ersan Zhang et al Stock price synchronicity Gul et al Kim et al Liu & Hou Neifar & Ajili Demonier et al (آن و ژانگ 1 ، 2011).
از آنجا که تا کنون هیچ پژوهش مدونی به بررسی تاثیر عدم اطمینان اقتصادی و شاخص های افشاگری مسئولیت اجتماعی بر همزمانی قیمت سهام در شرکت های پذیرفته شده در سازمان بورس اوراق بهادار تهران نپرداخته پژوهش حاضر در صدد است تا به تببین این رابطه بپرد Neifar & Ajili Corporate Social Responsibility Guo et al Ingram Lindblom ۲- مبانی نظری پژوهش و پیشینه های پژوهشی در حالی که تحقیقات در مورد عدم اطمینان و رفتار اقتصادی به اوایل اقتصاد مدرن برمی گردد (به عنوان مثال کینز، 1936)، توانایی فن آوری معاصر در ایجاد روش های دقیق و مداوم در خصوص شناسایی مولفه های عدم اطمینان و همچنین بحران های اقتصادی و مالی اخیر، منجر به افزایش تحقیقات با تمرکز بر تأثیر اقتصادی عدم اطمینان، به ویژه عدم اطمینان سیاست اقتصادی شده است؛ عدم اطمینان سیاست اقتصادی، عدم اطمینان در مورد سیاست های اقتصادی است که دولت در آینده انتخاب خواهد کرد (پالوماکی 1 ، 2016).