خلاصة:
پژوهش حاضر به بررسی تاثیر بازارگرایی بر عملکرد شرکت از طریق نقش اشتراک دانش در گروه ماموت می پردازد. روش تحقیق مورد استفاده از نوع توصیفی، پیمایشی و همبستگی می باشد. همچنین جامعه آماری تحقیق حاضر شامل، کلیة کارکنان، مدیران و کارشناسان مربوطه در گروه صنعتی ماموت می باشند. حجم نمونه بااستفاده از فرمول کوکران 82 نفر تعیین گردید و روش نمونه گیری پژوهش حاضر تصادفی ساده میباشد. داده های تحقیق با روش کتابخانه ای و میدانی گردآوری شده و ابزار مورد استفاده پرسشنامه بوده است. روایی ابزار تحقیق با استفاده نظرجمعی از صاحب نظران و متخصصان مورد تایید قرار گرفت و پایایی تحقیق 0.894 تایید شد. داده ها نیز با بهره مندی از مدل معادلات ساختاری با نرم افزار SMARTPLS تحلیل شدند. نتایج حاکی از آن است که ابعاد بازارگرایی (مشتری مداری، رقیب گرایی و هماهنگی بین واحدی) بر عملکرد شرکت معناداری دارند. این در حالی است که تاثیر رقیب گرایی بر عملکرد شرکت نسبت به سایر عوامل بیشتر بوده است. همچنین نتیجه فرضیه تعدیلی نشان میدهد متغیر اشتراک دانش با ضریب تاثیر 0.209 رابطه ی بین متغیر بازاگرایی و عملکرد شرکت را به طور معنی داری تعدیل (افزایشی) میکند. در نتیجه فرضیه مورد نظر تایید می شود.
The present study investigates the effect of market orientation on company performance through the role of knowledge sharing in the mammoth group. The research method used is descriptive, survey and correlation. Also, the statistical population of the present study includes all employees, managers and relevant experts in Mammoth Industrial Group. The sample size was determined using Cochran's formula of 82 people and the sampling method of the present study is simple random. The research data was collected by library and field methods and the instrument used was a questionnaire. The validity of the research instrument was confirmed by a collective opinion of experts and the reliability of the research was 0.894. Data were analyzed using structural equation modeling using SMARTPLS software. The results indicate that the dimensions of market orientation (customer orientation, competitiveness and inter-unit coordination) have a significant effect on the company's performance. However, the impact of competitiveness on the company's performance has been greater than other factors. Also, the result of the adjustment hypothesis shows that the variable of organizational knowledge sharing with an impact factor of 0.209 significantly modulates (increases) the relationship between the variable of retrieval and firm performance. As a result, the hypothesis is confirmed.
ملخص الجهاز:
در مطالعات جدید ارزیابی بازارگرایی به عنوان یکی از موضوعات مهم در عرصه مدیریت استراتژیک سازمانی مطرح می باشد که با قابلیت نوآوری و توانایی کارکنان در جهت استفاده ار منابع دانش سازمانی گره خورده است (یالاما وکاسکان،2017) بنابراین بازارگرایی در پی آن است که در سازمان ها، دارایی هاي فکري، دانش، تجربه و یادگیري سازمانی جهت نیل به توسعه همه جانبه بیشتر از پیش مورد توجه قرار گیرد.
اشتراک دانش، توانایی سازمان برای عرضه محصولات و خدمات با کیفیت بالا را ارتقا داده و در نتیجه عامل مهمی برای اثربخشی سازمان میشود (دواداسان و ویندو 1 ،2010)؛ بنابراین، با توجه به اهميتي كه اشتراک دانش سازمانی درسازمانهای صنعتی و خدماتی دارد، تحقيقات اندك و بعضاً نامرتبطي در اين زمينه به انجام رسيده استلذا، هر چند بحث بازارگراییدر جهان سابقه زیادی دارد ولی متأسفانه در کشورمان در حوزه های علمی و سیاست گذاری سازمانی چندان به اهمیت و جایگاه این بخش پرداخته نشده است.
جدول 2: نتایج بررسی توزیع دادههای تحقیق {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} روش تجزیه و تحلیل دادهها در این پژوهش برای آزمون فرضیههای پژوهش و برازش مدل مفهومی، مدلسازی معادلات ساختاری به کار گرفته شده است.
آزمون کیفیت مدل اندازه گیری {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} براساس نظر هنسلر وهمکاران (2014) مقدار مناسب برای این شاخص به صورت زیر است.
شاخص مناسب CV Com {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بنابراین با توجه به 5 نتایج آزمون کیفیت مدل اندازه گیری نشان می دهد که تمامی متغیرها بدرستی توسط سوالهای مربوطه پیش بینی شده است.
آزمون مدل ساختاری {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} Cohen براساس نظر کوهن مقدار مناسب برای این شاخص به صورت زیر است.