خلاصة:
در سالهای اخیر، روانشناسان و روانپزشکان در زمینه اختلال نقص توجه و بیشفعالی به دنبال ارزیابی و مقایسه اعتبار و کارایی مداخلات روان-شناختی، آموزشی و درمانهای دارویی بودهاند. در این خصوص، فراتحلیل با یکپارچهکردن نتایج حاصل از انجام تحقیقات مختلف، میزان اندازه اثر روشهای درمان را مشخص مینماید. پژوهش حاضر نیز بر آن است تا با استفاده از الگوی پژوهشی فراتحلیل، مقایسه میزان اثرگذاری مداخلات روانشناختی و درمانهای دارویی را بر کاهش نشانههای اختلال نقص توجه و بیش فعالی مورد بررسی قرار دهد. برای این منظور46پژوهش که از لحاظ روش شناختی مورد قبول بود، انتخاب و فراتحلی در مورد آنها انجام گرفت. ابزار پژوهش عبارت از چک لیست فراتحلیل بود. یافتههای پژوهش نشان داد میزان اندازه اثر مداخلات روانشناختی بر کاهش نشانه های کلی اختلال نقص توجه و بیش فعالی 54/0، بر علایم نقص توجه 48/0، بر بیش فعالی 59/0 و همچنین میزان اندازه اثر درمانهای دارویی76/0 بود. براساس نتایج فراتحلیل حاضر نتیجه گیری می شود که میزان اندازه اثر درمانهای دارویی نسبت به مداخلات روانشناختی بیشتر بوده است.
In recent years, psychologists and psychiatrists in the field of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder have been researching for measurement of validity and efficiency of psycho educational interventions and drug treatments. In this regard, meta-analysis integrates the results of different studies, then determine the effect size of method`s of treatments.This study wants to study the effective rate of psycho educational interventions and drug treatmens on reducing ADHD symptoms, with following of meta-analysis model. So 46 Studies which were methodology accepted were selected and meta-analysis was done on it. The research tool was meta-analysis check list. study findings showed the rate of effect size of psycho educational intervention on reducing ADHD symptoms were 0/54, on ADD was 0/48, on Hyperactivity was 0/59 and the rate of effect size of drug treatments was 0/76. So it was gathered the effect size of drug treatments are more than psychological intervention.