خلاصة:
چکیده
پژوهش حاضر به منظور بررسی و مقایسه توانایی شاخصهای آزمون نام بردن احتمالی در پیشبینی عملکرد ریاضی انجام شد. نمونه پژوهش 80 نفر از دانشآموزان پایه چهارم دبستان با مشکلات ریاضی و 80 نفر دانشآموزان عادی (بدون مشکلات ریاضی) پایه چهارم دبستان شهر تهران بودند. کلیه شرکتکنندگان آزمون ایران کیمت(IKMT) ، آزمون نام بردن احتمالی(CNT) ، مقیاسهای فراخنای عددی (DS) در آزمون هوش وکسلر (WIT) و آزمون استروپ (ST)را تکمیل کردند. بر مبنای آزمون نام بردن احتمالی اندازههای مربوط به زمان پاسخگویی، تعداد خود تصحیحگری، تعداد خطاها و کارایی به دست آمد. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که نمرههای خطا و زمان پاسخگویی در تکلیف دارای دو ویژگی و نمرههای کارایی در تکالیف دارای یک و دو ویژگی در آزمون نام بردن احتمالی توانایی بیشتری نسبت به متغیرهای دیگر این آزمون در پیشبینی عملکرد ریاضی داشتند. همچنین نمرههای خطا در آزمون نام بردن احتمالی با نمره تداخل آزمون استروپ (که نشان دهنده بازداری پاسخ غالب است) همبستگی معناداری نشان داد. بر حسب نتایج این پژوهش به نظر میرسد که در مقایسه با آزمونهایی مانند استروپ و فراخنای حافظه عددی، شاخصهای آزمون نام بردن احتمالی توانایی بیشتری در پیشبینی پیشرفت ریاضی دارند. نتایج پژوهش میتواند در ارزیابی و طراحی مداخلات عصب- روانشناختی برای دانشآموزانی که مشکلات ریاضی دارند مفید باشد.
Abstract
The aim of this study was to investigate and compare the ability of Contingency Naming Test in predicting math achievement. For this purpose 80 fourth grade students with math difficulties and 80 fourth grade normal students (without math difficulties) were selected. The following tests were then administered: The Iran Key Math Test (IKMT), the Contingency Naming Test (CNT), Digit Span (DS) subtests of the Wechsler Intelligence Test (WIT) and the Stroop Test (ST). From the CNT we obtained measures of response time, the number of self-corrections, the number of errors and efficiency scores. Stepwise Multiple Regression analysis results revealed that the number of errors and response time in two-attribute task and efficiency scores in one and two-attribute tasks had more ability in explaining math achievement. Also the number of errors of CNT and interference score of stroop test (inhibition of proponent response) had a significant relationship. The other results showed that the CNT in comparison with inhibition and working memory tests had more ability in predicting math achievement. The results can be helpful in the identification and planning of neuropsychological interventions for students with math difficulties.