خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان همهگیریشناسی سردردهای میگرنی در دانشجویان دختر و اثربخشی آموزش شادکامی به روش فوردایس در کاهش علایم میگرن و افزایش شادکامی در آنان بود. بهاین منظور تعداد 320 نفر از دانشجویان دختر خوابگاههای دانشگاه خلیج فارس بوشهر در مرحله اول و 30 نفر از آنها با تشخیص سردرد میگرنی در مرحله دوم در این پژوهش شرکت کردند که به نسبت مساوی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزار مورد استفاده، مصاحبه بر پایه ملاکهای انجمن بین المللی سردرد (IHS)، پرسشنامه میگرن اهواز (AMQ) و مقیاس شادکامی آکسفورد (OHQ) بود. گروه آزمایش 8 جلسه 60 دقیقهای تحت آموزش شادکامی به شیوه فوردایس قرار گرفت. نتایج نشان داد که 94/10 درصد از دانشجویان دختر مبتلا به سردردهای میگرنی هستند. یافته بعدی این بود که گروه آزمایش در پس آزمون در عاملهای رضایت از زندگی، رضایت خاطر و شادکامی افزایش معنادار و در علایم میگرن کاهش معنادار نشان داد. این پژوهش همچنین نشان داد که آموزش شادکامی به شیوه فوردایس بر کاهش سردرد میگرن و افزایش شادکامی دانشجویان دختر دارای علایم میگرن موثر بوده است. به نظر می رسد که در جریان درمان بیماران مبتلا به میگرن، آموزش شناختی- رفتاری میتواند به عنوان یک روش مکمل با درمان دارویی مورد استفاده قرار گیرد.
This research aimed to measure the epidemiology of migraine headaches in female students and the impact of Fordyce’s happiness training on decreasing symptoms of migraine and increasing happiness in university students. A total of 320 female students of Persian Gulf University in Bushehr were screened and 30 students suffering from migraine were selected and randomly assigned to an experimental and a control group. The instruments used were the International Headache Society’s Questionnaire (IHSQ), the Ahvaz Migraine Questionnaire (AMQ), and the Oxford Happiness Inventory (OHI). The experimental group received eight sixty minute sessions of Fordyce’s happiness training. Results showed that the percentage of female students with migraine headaches was 10.94. It was found that the experimental group in the post-test reported significantly more life satisfaction, contentment, and happiness and significantly less migraine symptoms. This study showed that the Fordyce’s happiness training is effective in reducing migraine headache and migraine symptoms and increasing happiness in female university students. It is suggested that in the treatment of patients with migraine, cognitive-behavioral therapy may be used as a complementary method to medical treatment.