خلاصة:
هدف اختلالهای فراگیر رشد، گروهی از اختلالهای عصبی روانپزشکی هستند که رشد اجتماعی و ارتباطی و شناختی فرد را با موانع و تأخیرهای بهخصوصی همراه میکنند. هنگامی که یکی از اعضای خانواده به بیماری مزمنی مبتلا میشود، ممکن است عملکرد کل خانواده تحت تأثیر قرار بگیرد و دچار تغییر شود. این پژوهش با هدف بررسی مدلیابی انطباقپذیری و انسجام خانواده کودکان مبتلا به اوتیسم بر اساس منابع خانواده و سبکهای مقابله با استرس با میانجیگری استرس ادراکشده والدین انجام شد.
مواد و روش ها این پژوهش از نوع پژوهشهای همبستگی مبتنی بر روش مدلیابی معادلات ساختاری و به طور خاص معادلات رگرسیونی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل ۴۵۰ خانواده دارای کودکان اوتیسم شهر تهران بود که فرزندشان را در مدارس استثنایی ثبت نام کرده بودند و نیز در انجمن اوتیسم شهر تهران پرونده داشتند. در این پژوهش ۳۶۰ نمونه به روش کلاین با توجه به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. ابزارهای گردآوری دادهها شامل پرسشنامه استرس ادراکشده، مقیاس منابع خانواده، پرسشنامه راهبردهای مقابلهای بیلینگز و موس، و مقیاس انطباقپذیری و انسجام خانوادگی بود.
یافته ها نتایج نشان داد بین منابع خانواده، سبکهای مقابله با استرس و استرس ادراکشده والدین با انطباقپذیری و انسجام خانواده کودکان مبتلا به اوتیسم رابطه معناداری وجود دارد. به طور کلی مدل پژوهش تأیید شد و ۰/۳۵ از انطباق و ۰/۳۵ از انسجام خانواده با این متغیرها در مسیرهای مستقیم و غیرمستقیم قابل تبیین است.
نتیجه گیری یافته ها نشان داد مدل پژوهش تأیید شد و منابع خانواده، سبکهای مقابله با استرس و استرس ادراکشده والدین بر انطباقپذیری و انسجام خانواده کودکان مبتلا به اوتیسم اثر مستقیم معنادار داشتند. مسیر منابع خانواده، سبکهای مقابله با استرس با میانجیگری استرس ادراکشده والدین اثر غیرمستقیمی بر انطباقپذیری و انسجام خانواده کودکان مبتلا به اوتیسم نشان داد.
Objectives Pervasive disorders are a group of neuropsychiatric disorders that accompany social, communicative, and cognitive development of the individual with certain delays. When a family member is diagnosed with a chronic disease, the whole family function may be affected. This study aimed to investigate modeling of family adaptability and cohesion in the family of autistic children based on family resources, coping strategies and perceived stress.
Methods This was a correlational research based on structural equation modeling, specifically the regression equations. The statistical population were all 450 families with autistic children in Tehran City, Iran. Of them, 360 samples were selected by Klein (2010). The study data were collected using Perceived Stress questionnaire, Family Resource scale, Billings and Mouse Coping Strategies questionnaire, and Adequacy and Family Correlation scale.
Results Among family resources, coping styles and parental perceived stress with the adaptability and coherence of the affected childrenchr('39')s family. There is a significant relationship between autism and the overall research model. In addition, about 0.35 of adaptation and 0.35 of family cohesion by these variables in direct and indirect directions can be explained.
Conclusion The research model was confirmed and the family resources, coping styles and perceived stress of parents had a direct effect on the adaptability and family cohesion of children with autism. The paths of family resources, coping styles stress and mediation of parentschr('39') perceived stress showed an indirect effect on the adaptability and family cohesion of children with autism. The results of this study emphasize the developmental strengths and weaknesses of families with autistic children. Promoting family-oriented therapeutic interventions enhances family strengths, improves family weaknesses, and increases parental involvement in the treatment course.