خلاصة:
مکان یابی مراکز آموزشی (مدارس ابتدایی) در شهر کوهدشت چکیده کاربریهای متنوع در شهر بخصوص کاربریهایی با تقاضای بیشتر مانند کاربریهای آموزشی به دلایل زیادی مانند عدم هماهنگی نهادهای اجرایی شهر، مشکلات مالی بخش آموزش و پرورش و عدم آشنایی مسوولین با موازین علمی مکان یابی در پاسخ گویی به نیازهای جمعیت دانش آموزی با مشکلات زیادی مواجه هستند. در این پژوهش سعی بر آن است با توجه به شاخصها و استانداردهای موجود، مکانهای بهینه برای ایجاد مراکز آموزشی در سطح شهر کوهدشت تعیین شود. در ابتدای کار، لایههای مورد نیاز برای مکان یابی مراکز آموزشی جمع آوری گردید. سپس با استفاده از نرم افزار مورد استفاده استاندارد سازی لایهها صورت گرفت و لایههای مورد نیاز برای مکان یابی آماده گردیدند. کلمات کلیدی: مراکز آموزشی، سیستم اطلاعات جغرافیایی، مکان یابی، کوهدشت مکان یابی مراکز آموزشی (مدارس ابتدایی) در شهر کوهدشت چکیده کاربریهای متنوع در شهر بخصوص کاربریهایی با تقاضای بیشتر مانند کاربریهای آموزشی به دلایل زیادی مانند عدم هماهنگی نهادهای اجرایی شهر، مشکلات مالی بخش آموزش و پرورش و عدم آشنایی مسوولین با موازین علمی مکان یابی در پاسخ گویی به نیازهای جمعیت دانش آموزی با مشکلات زیادی مواجه هستند. در این پژوهش سعی بر آن است با توجه به شاخصها و استانداردهای موجود، مکانهای بهینه برای ایجاد مراکز آموزشی در سطح شهر کوهدشت تعیین شود. در ابتدای کار، لایههای مورد نیاز برای مکان یابی مراکز آموزشی جمع آوری گردید. سپس با استفاده از نرم افزار مورد استفاده استاندارد سازی لایهها صورت گرفت و لایههای مورد نیاز برای مکان یابی آماده گردیدند. کلمات کلیدی: مراکز آموزشی، سیستم اطلاعات جغرافیایی، مکان یابی، کوهدشت
Locating training centers (primary schools) in Kouhdasht city Abstract Diverse uses in the city, especially those in high demand, such as educational uses for many reasons such as lack of coordination between city executive agencies, financial problems in the education sector, and lack of knowledge of the authorities on the need to meet the needs of students in responding to student needs. There are many. This study tries to determine the optimal locations for the establishment of educational centers in Kouhdasht city according to the existing indicators and standards. At the beginning of the work, the layers needed to locate the training centers were collected. Then, using the software used to standardize the layers, the layers needed to be positioned were prepared. Keywords: Training Centers, Geographic Information System, Location, Kohdasht Locating training centers (primary schools) in Kouhdasht city Abstract Diverse uses in the city, especially those in high demand, such as educational uses for many reasons such as lack of coordination between city executive agencies, financial problems in the education sector, and lack of knowledge of the authorities on the need to meet the needs of students in responding to student needs. There are many. This study tries to determine the optimal locations for the establishment of educational centers in Kouhdasht city according to the existing indicators and standards. At the beginning of the work, the layers needed to locate the training centers were collected. Then, using the software used to standardize the layers, the layers needed to be positioned were prepared. Keywords: Training Centers, Geographic Information System, Location, Kohdasht
ملخص الجهاز:
از جمله تحقيقاتي که ارتباط نزديکي با موضوع تحقيق دارد مي توان به موارد زير اشاره نمود: ولي زاده(١٣٨٦)، در تحليل مکانيابي مراکز آموزشي دبيرستان با استفاده از سيستم اطلاعات جغرافيايي ، نمونه موردي شهر تبريز به اين نتايج رسيدند، که تقريبا نيمي از مدارس از ارائه فضاهاي موردنياز آموزشي در سطح محدوده عملکردي خود ناتوان هستند.
جاوري و همکاران(١٣٨٩)، به مکان يابي مراکز آموزش عالي با استفاده از سامانه اطلاعات جغرافيايي در شهر خرم آباد پرداخته اند پورمحمدي و عساکره(١٣٩١)، در مقاله اي با عنوان؛ به ارزيابي مکان يابي کاربري هاي آموزشي (مدارس ابتدايي ) شهر شادگان پرداخته اند و به بيان اين نتيجه پرداخته اند: بررسي همجواري ها با ترکيب لايه ها ي مختلف نشان مي دهد که در رابطه با کاربري هاي سازگار و نيمه سازگار به ترتيب ٧ مدرسه (معادل٥٤درصد)، و ١٠مدرسه (معادل ٧٧درصد) از مدارس در وضعيت نامناسبي به سر مي برند.
درخشان زاده و دادرس(١٣٩٧) به تحليل فضايي و مکان يابي مراکز آموزشي (مدارس متوسطه ) با استفاده از سيستم اطلاعات جغرافيايي ، شهر دهدشت استان کهگيلويه و بويراحمد پرداخته اند؛ نتايج ارزيابي مراکز آموزشي شهر دهدشت نشان مي دهد از يک سو شهر با کمبود مراکز آموزشي مواجه است و از سوي ديگر کاربري هاي آموزشي از لحاظ دسترسي و نزديکي به اماکن ورزشي و فضاهاي سبز با محدوديت هايي مواجه مي باشند.