خلاصة:
ورود به حوزه نظریههای اقتصاد سرمایهداری و واکاوی، رمزگشایی و نقد عالمانه اندیشههای اقتصاددانان سرمایهداری، اولین گام در طراحی و استقرار یک الگوی پیشرفت بر اساس ارزشهای اسلامی است. بهره مفهومی بنیانی در نظام مالی سرمایهداری است که در این پژوهش به تبیین و نقد ماهیت و ضرورت آن در نظریات برخی اندیشهوران اقتصادی غرب پرداخته میشود. بررسی سیر تاریخی ربا و تبدیل شدن آن به بهره در غرب بیانگر این است که تا قرن 13 میلادی آموزهها و عقاید کلیسا حاکم بوده است و مخالفت با بهرهی منطبق با ربا صورت گرفته است، اما حاکم شدن اندیشههای بشری بدون پشتوانه وحی باعث شده است تا وضعیت به نفع رباخواری و به ضرر اندیشههای کلیسا تغییر کند. در نهایت باعث شده است تا نظریهپردازان اقتصادی غرب به دنبال اثبات ضرورت بهره در اقتصاد باشند. در این راستا، نظریهپردازان اقتصاد کلاسیک، نظریه مولد بودن سرمایه و پول را در طرف عرضه و ساختار الگوی مصرف و رجحان زمانی حال نسبت به آینده را در طرف تقاضا به عنوان نظریه اولیه اثباتی بهره مطرح کردهاند. نقدی که بر این نظریات وارد میشود، این است که اولا، در بسیاری از استدلالهایی که در اثبات ضرورت بهره مطرح شده است، خلط بحث صورت گرفته و مربوط به توجیه نرخ بهره طبیعی به معنای بازده سرمایه یا سود است و نه نرخ بهره قراردادی؛ ثانیا، اعتقادات و باورهای افراد نیز در ارزشگذاری و میزان مصرف کالاهای حال و آینده نقش اساسی دارند و منشا بهره در طرف تقاضا را رد میکند.
Abstract
Enter in capitalist economic theory and analysis, decoding and scientific critique of capitalist economists thought, is the first step in the design and implementation of a development model based on Islamic values. Interest is the basis concept in capitalist financial system that in the research explain and critique the nature and necessity of it in the ideas of economic thinkers in the West. Evaluation historical process of usury and convert it to interest in the West shows that until the 13th century the teachings and beliefs of the churchchr('39')s governing and had been rejected interest that accordance with the usury, but dominate the human thoughts without backing to revelation has caused to the detriment of church and in favor of usury change. Eventually led to economic theorists in the West to prove the necessity of interest in economic. In this regard, classical economic theorists, the theory of productive capital and money on the supply side and structure of consumption pattern and time preference for the future on the demand side as the primary theory of positive interest have raised. The criticism that comes from these views is that firstly, in many of the arguments that have been used in the proof of interest necessity, have been confusing the issue and the justification of natural interest means to rate return on capital or profit and not contracts interest rate. Secondly, peoplechr('39')s beliefs in valuation and amount of present and future goods play a major role on the demand side that denies origin of interest.
ملخص الجهاز:
نقدی که بر این نظریات وارد می شود، این است که اولا، در بسـیاری از اسـتدلالهـایی کـه در اثبات ضرورت بهره مطرح شده است ، خلط بحث صورت گرفته و مربوط به توجیه نرخ بهره طبیعـی بـه معنای بازده سرمایه یا سود است و نه نرخ بهره قراردادی؛ ثانیا، اعتقادات و باورهای افراد نیـز در ارزش- گذاری و میزان مصرف کالاهای حال و آینده نقش اساسی دارند و منشأ بهره در طرف تقاضا را رد مـی - کند.
ir مقدمه به عنوان اولین گام در طراحی و استقرار یک الگوی پیشرفت بر اساس مبنـای صـحیح و ارزش- های اسلامی ، نیازمند ورود به حوزه نظریه های اقتصاد سرمایه داری است تا بتوان با فهم اندیشه - های اقتصاددانان سرمایه داری و به طور خاص افکار اندیشمندان دیگر جوامـع کـه بـه مبـارزات علمی در این زمینه پرداخته اند، به واکاوی، رمزگشـایی و نقـد عالمانـه آنهـا بـر اسـاس مبـانی صحیح و ارزشهای اسلامی پرداخت .
از مشخصه های بهره در اقتصاد متعارف که با تعاریف بهره کلاسـیکهـا، بـه خصـوص بومباورک و فیشر به عنوان بخشی از نظریه هـای مهـم بهـره همخـوانی دارد، ایـن اسـت کـه در قرارداد وام تعیین می شود؛ پرداخت قطعی و مطمئن در زمان حال صورت می گیرد؛ بازپرداخـت مشروط به مازاد است ؛ وامدهنده خود را از مبلغ وام جدا می کند و مالکیت وجوه را به وامگیرنده انتقال می دهد.
بومباورک معتقد است که کالاهای حال از نظر کمیـت و کیفیت بیش از کالاهای آینده ارزش دارند و این قضیه را شالوده و پایه نظریـه بهـره مـی دانـد و بیان می کند که همه مباحثی که انتظار می رود پدیده بهره با آن روشن شود، به همـین واقعیـت بر می گردد.