خلاصة:
هدف از این مقاله شناسایی بازار هدف صادراتی کالاهای با فناوری بالای ایران به کشورهای اسلامی براساس شاخصهای اقتصادی کشور که برعرضه صادرات ایران تاثیرگذارند و نیز وضعیت کشورهای اسلامی از حیث اقتصادی و محیطی که برتقاضای صادرات ایران مؤثرند، میباشد. این مقاله برای شناسائی بازارهای هدف کالاهای با فناوری بالای ایران به کشورهای اسلامی، از مدل پشتیبانی از تصمیم، براساس طبقهبندی SITC ویرایش 4، در دوره زمانی 2015-2008 استفاده کرده است.
یافتههای این مقاله نشان میدهد که مهمترین بازارهای هدف برای کالاهای با فناوری بالای ایران، بیشتر کشورهای مالزی، قطر، ترکیه و بحرین که رشد اقتصادی و تجارت بالائی را در
سالهای اخیر تجربه کردهاند میباشد؛ لذا تمرکز برنیاز این کشورها به کالاهای با فناوری بالا همراه با در نظر گرفتن مزیتهای کشور در تولید این کالاها، میتواند منجر به بهبود صادرات ایران در این کالاها شود.
The purpose of this paper is to determine target markets of Iranian high-tech manufacturing goods in Islamic countries based on Iran’s economic measures which effect its export supply and as well as the economic and environmental countries’ situation that effect their export demand. This article to identify markets for high-tech goods from Iran to Islamic countries, the model of decision support, based on SITC classification, version 4, is used in 2015-2008 period.
Findings of this paper show that the most important target markets for Iran’s high-tech goods are of Malaysia, Qatar, Turkey and Bahrain which have experienced high economic and trade growth in recent years; So focusing on these countries need to high-tech goods by taking advantage of the country in the production of these goods into account, could lead to improve export the country’s high-tech goods.
ملخص الجهاز:
3. Brower,M & Price B, 2001 هدف از اين مقاله ، يافتن روشي براي انتخاب کشورهاي اسلامي ١ براي محصولات بـا فنـاوري بـالاي ايران است ؛ بدين صورت که با توجه بـه اطلاعـات در دسـترس ، بهتـرين و مناسـب ترين روش بـراي شناسايي فرصت هاي صادراتي بالقوه در ميان کشورهاي اسلامي مورد استفاده قرار گيـرد.
مدل هاي گوناگون در زمينه انتخاب بازار در عرصه بين المللي وجـود دارد٢ کـه مـدل پشـتيباني از تصـميم ٣ يکـي از ايـن روش هاست و اين مقاله از اين روش براي انتخاب بازارهاي کالاهاي با فناوري بـالاي ايـران در بـين کشورهاي اسلامي استفاده ميکند.
3. Decision Support Model (DSM) درخصوص شناسايي بازار هدف با استفاده از ساير روش هاي ديگر تحقيقاتي انجام شده که برخـي از آن ها به شرح زير است : وليبيگي (١٣٨٤) در تحقيقي تحت عنوان "شناسايي و اولويت بنـدي بازارهـاي هـدف صـادراتي صنايع غذايي ايران طي سال هاي ٢٠٠٣-١٩٩٧"، با استفاده از شـاخص مزيـت نسـبي آشکارشـده ، برخي از محصولات غذايي قابل صدور را انتخاب نمود و سپس با استفاده از روش هـاي غربـال گري و تاپسيس ،١ بازارهاي هدف صادراتي اين محصولات را تعيين و اولويت بندي نمود.
در اين مرحله با توجه به رابطه تجاري ايران با ساير کشورهاي اسلامي در صنايع با فنـاوري بـالا و همچنين ميزان وارداتي که هر کشور مورد بررسي از کشورهاي اسلامي دارد، به بررسي و تجزيه و تحليل کشورهاي اسلامي و انتخاب بازار هدف پرداخته شده است ؛ لذا ٩٩ فرصت صادراتي شـناخته شده (ترکيب هاي کشوري-کالايي جدول ٢)، بازارهاي هدف شناسايي شدند.