خلاصة:
استعاره همواره یکی از مهمترین مباحث بلاغت برای تاثیر کلام بوده است. امروزه علوم شناختی جدید باوردارد که انسان استعاری میاندیشد و استعاره فقط لغوی نیست. درپی این نظریه، اندیشمندان مبحث استعارهتصویری را مطرح نمودند، که از جمله آنها نوئل کارول، جان کندی و چارلز فورس ویل است. نقطه مشترکتعاریف آنها از استعاره تصویری، نگاشت مفهوم از مبدا به مقصد تصویری است. تصویر استعاری، انحرافیاز وضعیت معمول است که باعث برانگیختن یک معنی یا معانی مختلف میشود. در این تحقیق این پرسشمطرح است که چه رابطهای بین انحراف از واقعیت معمول در اندامهای انسانی کاریکاتورهای اردشیرمحصص و استعاره تصویری وجود دارد، چگونه این انحراف از وضعیت معمول در کاریکاتورهای او باعثبرانگیختن یک معنی یا معانی مختلف م یشود، همچنین استعاره و پراکندگی معانی چگونه سبب بازگشتمخاطب به خود اثر هنری میشود. از اهداف این پژوهش مطالعه استعاره تصویری در پیکرههای تلفیقیاردشیر محصص است که پراکندگی معنایی و تناقضهای رندانهای را در این طرحها خلق میکند. به علاوه، مسیر رسیدن به معنا در پیکرههای غیرمتعارف ارشیر محصص براساس استعاره تصویری مورد بررسیقرار گرفته است. معنای درونی خارج شدن ذات انسان از کمال انسانی به عنوان مبدا استعاره) مستعارله (؛ به صورت خارج شدن شکل ظاهری او از حالت عادی به عنوان مقصد) مستعارمنه (در کاریکاتورها تصویرشده است. فعال نگه داشتن ذهن مخاطب، مضمون اصلی کاریکاتورهای اوست. در کارهای اردشیر محصصمعنا و تفسیر به راحتی به دست نمیآید و انباشت مضمون وجود دارد؛ به همین علت یک دور و بازگشتمداوم به خود اثر اتفاق میافتد. در این مقاله روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی است و در گردآوری اطلاعاتاز روش کتابخانهای و مشاهده آثار استفاده شده است. رویکرد مورد استفاده در این مقاله تحلیل محتوایکیفی استقرایی است.
Metaphor always has been one of the important issues of rhetoric. New cognitive studies believe that human beings thinks in a metaphorical way and metaphor is not just verbal. Following this theory scholars such as Noel Carroll, John Kennedy and Charles Forceville brought up pictorial metaphor. Mapping the meaning from the target to the source is the common ground of their definition of pictorial metaphor. In the pictorial metaphor there is a derivation from common situation which causes to motivate one or more meanings. Ardashir Mohassess caricatures hold these characteristics; derivation from common reality of human body. The aim of this research is to study the way of reaching to meaning in Ardashir Mohassess unusual figures biased on pictorial metaphor. The concept of leaving human essence from human perfection as target, is portrayed as losing her/his usual appearance, in the caricatures, as source. The main content of his caricatures is to keep active the mind of audience. In the artworks of Ardashir Mohassess the meaning and interpretation cannot be achieved easily, and there is an accumulation of concept; so a constant cycle and a return to the artwork happens. The methodology is descriptive- analytical and in the data collection library-based studies and observation of artworks are used.