خلاصة:
داستان درخت آسوریگ بر مبنای تعامل بز و درخت شکل گرفته و این دو عنصر به عنوان نمایندگان اقوامایران قبل از اسلام) ماد (و آشور، اندیشه و بنیان فکری آنها را به تصویر کشیده است. چگونگی شک لگیریو جایگاه این دو عنصر به عنوان نماد در هنر و مذهب این دو دولت مرادپژوهش است. بنابراینبز در تمدنایران قبل از اسلامودرخت آسوریگ در تمدن آشور دارای چه معنا و مفهومی است؟ و نیز تعامل بز و درختآسوریگ به عنوان نمایندگان دو تمدن فرهنگی در قبل از اسلام بر آثار هنری به چه صورتی تبلور یافتهاست؟ مطالعه و تحلیل دادهها با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی در چارچوب شمایل نگاری صورت پذیرفتهاست. بر اساس یافت هها چنین استنباط میشود که اساس و ریشه داستان آسوریگ در مذهب این دو قوم یعنیماد و آشور گنجانده شده و شاید بز به دلیل چالاک و بیباکی در قالب نماد مزداپرستی و درخت نخل بهعلت داشتن جایگاهی والا در بین النهرین و آشور، مورد پرستش بوده و بر روی آثار نقش بسته است؛ اگرچهنقش درخت) اشکال مختلف (و همچنین بز در دوران ما قبل ماد و آشور به عنوان نماد کاربرد فراوان داشتهو تاثیرپذیری اقوام ماد و آشور از نمادهای گذشتگان به عنوان باورها و عقاید دینی و آ یینی انکارناپذیراست. باید اذعان داشت که داستان آسوریگ در این دوران با توجه به اسناد مکشوفه باستانی، به صورتکلی نمایان و مطرح بوده است. پس از جمع بندی مطالب و تصاویر، نتایج ذیل از تعامل دو عنصر بز و درختدر قالب داستان درخت آسوریک قبل از اسلام به دست آمده است: برتری جویی قوم ماد بر آشور، تقدم وبرتری دین زرتشت بر خدایان آشوری، اتحاد میان دامپروری و کشاورزی، اتحاد نوع بشر در قالب جنس نرو ماده و برتری جویی جنس مذکر، کنایه از زایش و باروری و اتحاد زمین و آسمان.