خلاصة:
یکی از راههای دست یافتن به معنا و مقصود اصلی گویندۀ متن، تحلیل معنایی واژگان آن از نگاه معناشناختی است. به کمک آن میتوان رابطهای قابل استناد میان زبان، تجربیات بیرونی، اندیشهها و تجارب اجتماعی برقرار نمود. فهم درست معنای یک واژه نیازمند استفاده از روشهای گوناگون معناشناسی است تا از طریق آنها به توصیف دقیق معنای آن واژه دست یافت. در نظام تصوری نهجالبلاغه، علم به عنوان یکی از واژههای کلیدی به کار رفته که متناسب با آن واژههای دیگری مطرح شدهاند. پژوهش حاضر با رویکرد روابط معنایی به بررسی معنای علمدر نهجالبلاغه، از منظر روابط تقابل و هممعنایی پرداخته است تا درک درست و عمیقتری از مفهوم این واژه به دست آورد. حاصل این تحقیق نشان میدهد حضرت (ع) واژگان «جهل»، «ظنّ»، «هوی» و... را در رابطۀ تقابل معنایی بـا علـم، و واژههای «تدبّر»، «تفکّر»، «تعقّل»، «حکمت»، «معرفت»، «بصیرت» و... را در رابطۀ هممعنایی با علم در مـتن نهجالبلاغه به عنوان واژة جایگزین آن به کار برده و معنای علم را از آنها استخراج نموده که علاوه بر داشتن تاثیر فراوان بر زیباییآفرینی در تبیین مفاهیم و آشکارتر نمودن بعضی معانی، موجب توسعۀ دستگاه معناشناختی آن عصر نیز گردیده که برخاسته از فصاحت و بلاغت این متون میباشد. بررسی چگونگی جایگزینی این واژگان بهجای علم بیانگر گستردگی دایرۀ معنایی علم در نهجالبلاغه است که در یکسوی آن صاحبان و دارندگان علم قرار دارند و با درک و شناخت درست به یقین و اطمینان قلبی میرسند و با هدایت و راهنمایی در مسیر حق قرار میگیرند. در سوی دیگر افرادی هستند که نسبت به حق و حقیقت شناختی ندارند و با ظن، تردید و جهالت سرگردان و گمراه میشوند. نقطۀ تمایز این دو گروه از انسانها به معنای معرفتیای که از علم فهمیده میشود، بستگی دارد.
One of the ways to achieve the main meaning and intention of the narrator of a text is the analysis of its words from a semantic point of view. Semantics is one of the approaches dealing with language and can be used to find a reliable relation between language, outside experiences, thoughts, and social experiences. Understanding the meaning of a word requires the use of various semantic methods through which it is possible to accurately describe the meaning of that word .In the conceptual system of Nahj al-Balaghah, “science” is used as one of the key words. The present research has studied the meaning of science in Nahj al-Balaghah from the perspective of reciprocal and semantic relations in order to gain a more accurate and deeper understanding of the meaning of this word. The result of this research shows that Imam Ali uses words such as “ignorance,” “conjecture,” and “whimsy” in semantic opposition to science, and words such as “contemplation,” “thinking,” and “reasoning” in a relation of lexical synonymy with science; thus the meaning of science is extracted. This, in addition to having a great impact on aesthetics in explaining concepts and clarifying meanings, has also led to the development of the semantic system of that era, which is due to the eloquence and rhetoric of these texts. The way these words replace science indicates the breadth of the semantic domain of “science” in Nahj al-Balaghah; on the one hand, there are the owners and possessors of knowledge who, with correct understanding and knowledge, reach certainty and heartfelt assurance and are guided to the right path. On the other hand, there are people who do not know the truth and are confused and misled by suspicion, doubt and ignorance. The difference between these two groups of human beings depends on the epistemelogical meaning that is understood from science.