خلاصة:
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین میزان برخورداری معلمان مدارس هوشمند از مهارتهای موردنیاز تدریس با استفاده از فاوا بود. روش: این پژوهش با روش توصیفی-پیمایشی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیة معلمان مدارس هوشمند شهر چایپاره بود که از بین آنها 154 نفر بهعنوان نمونه پژوهش با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامة محققساخته 25 سؤالی استفاده شد. روایی صوری و محتوایی این پرسشنامه توسط تعدادی از اساتید و متخصصان حوزه آموزشوپرورش تأیید شد. همچنین از تحلیل عاملی به روش تعیین مؤلفههای اصلی با چرخش متعامد واریماکس نیز استفاده شد. اعتبار آن نیز از طریق آلفای کرونباخ 87/0 برآورد گردید. دادههای حاصل با استفاده از نرمافزار Spss ویرایش 16 و با اجرای آزمونهای توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (آزمون تی تک نمونهای و تی مستقل) تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد میزان برخورداری معلمان مدارس هوشمند از مهارتهای تدریس با استفاده از فاوا و همچنین میزان برخورداری معلمان از مهارتهای تدریس در طراحی، اجراو ارزشیابی در حد متوسطی قرار دارد. بهعلاوه نتایج نشان داد معلمان زن در برخورداری از مهارتهای تدریس با استفاده از فاوا در طراحی، اجرا و ارزشیابی عملکرد بهتری در مقایسه با معلمان مرد دارند. با توجه به نتایج پژوهش، توجه به اجرای دوره های آموزشی نظری و عملی در رابطه با فناوریهای نوین آموزشی برای معلمان، تحولات تدریس و متناسب سازی آن بسیار مهم مینماید.
Purpose: The purpose of this research was to determine Amount to have Smart school teachers of the skills required to teach by using ICT.
Method: This study is done by descriptive survey method. The statistical population consisted of all teachers of smart schools in Chaypare city, which among them were selected 154 Person as a research sample by stochastic random sampling method. For collecting data was used the produced- investigator questionnaire 25 item. The Face and Content Validity the questionnaire was approved by a number of professors and specialists in the field of education. Also the factor analysis method was used to determine the main components with varimax orthogonal rotation. Its credibility was estimated through Cronbach's alpha 0/87. Data obtained analyzed by using SPSS software version 16 and by descriptive tests (mean and standard deviation) and inferential statistics (T-test and independent t-test).
Findings: The results showed that the Smart school teachers' skill to teach by using ICT and also contract the amount to have teachers from teaching skills in design, implementation and evaluation at moderate level. In addition, the results showed that female teachers have better performance in skills teaching by using ICT in designing, implementing and evaluating to compared to male teachers. According to the results of this study, it is very important to Attention to the implementation of theoretical and practical training courses in conjunction with the new educational technologies for teachers, educational developments and matching.
ملخص الجهاز:
MA of EducationaO Management, University of کارشناسي ارشد مديريت آموزشي، دانشگاه اروميه ، ايران Urmia, Iran چکيده Abstract هدف : هدف پژوهش حاضر تعيين ميزان برخورداري معلمان Purpose: The purpose of this research was toمدارس هوشمند از مهارت هاي موردنياز تدريس با استفاده از فاوا determine Amount to have Smart schooO teachersof the skiOOs required to teach by using ICT.
براي حصول موفقيت کاربرد فاوا در آموزش بايد ميزان سرمايه گذاري اوليه ، تصميم گيري درباره مفيد و با به صرفه بودن فن آوري، مديريت و رهبري توانمند در پياده سازي فرآيند ياددهي- يادگيري و انديشيدن در باب نيروي علمي و اداري و ياددهندگان و يادگيرندگان برنامه هاي آموزشي يک نهاد علمي را مدنظر قرار داد (٢٠١٥ ,farzi &ir AOi Dehi, ٣ Ghafari MajOaj, Ghorbani)؛ اما موفقيت هر برنامه اي نيز وابسته به اجراي درست آن توسط مجريان برنامه ميباشد، معلمان به عنوان مجريان اصلي طرح هوشمندسازي مدارس بايد از مهارت ها و تواناييهاي کافي برخوردار باشند تا برنامه با موفقيت اجرا گردد (٢٠١٥ ,Shahi, S &Rajaeyan, MehraOizade ).
بنابراين ، با توجه به مطالب مطرح شده معلمان بايد در زمينه چگونگي استفاده از فناوري، چگونگي تلفيق فناوري جهت پشتيباني از فرآيند ياددهي- يادگيري، نحوه انتخاب ابزارهاي فاواي مناسب براي دستيابي به اهداف يادگيري، نحوه طراحي دروس فناوريمحور، اصلاح منابع و محيط هاي يادگيري به منظور کاربرد فاوا براي دانش آموزان با نيازهاي ويژه و تصميم گيري و تهيه چارچوب محيط يادگيري يادگيرنده محور، آگاهي لازم را کسب نمايند ( ;٢٠٠٣ ,Brush, et aO Dawwson, et aO, 2003; Ertmer, 2003; Thompson, Schmidr, & Davis, 2003; InternationaO ١٩٩٩ ,Thomas ;٢٠٠٢ ,Society for TechnoOogy in Education).