خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر تاثیر الگوهای تدریس بدیعه پردازی و دریافت مفهوم بر خلاقیت دانشآموزان پسر پایه اول متوسطه
شهرهمدان در سالتحصیلی ۹۰-۹۱ بود. این پژوهش از نوع طرح پیشآزمون - پس آزمون یک گروهی بود. بدین منظور۳۰ نفر
از دانش آموزان پایه اول متوسطه که به صورت نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه
آزمایشی جایگزین گردیدند. ابتدا از همه آزمودنیها به وسیله آزمون زمینه یابی مداد کاغذی چندجوابی سنجش خلاقیت عابدی
(MPPT) (تورنس) پیشآزمون به عمل آمد آنگاه هریک از گروههای آزمایشی به مدت ده جلسه در معرض آموزش ادبیات بر
اساس الگوی تدریس بدیعه پردازی و دریافت مفهوم قرار گرفتند. سپس مجددا از آزمودنیهای دو گروه پسآزمون به عمل آمد.
نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که روش تدریس بدیعه پردازی تاثیر معنیداری برخلاقیت کلی، سیالی تفکرء میزان
ابتکار و انعطاف پذیری دانشآموزان داشته است.
ملخص الجهاز:
ابتدا از همه آزمودني ها به وسيله آزمون زمينه يابي مداد کاغذي چندجوابي سنجش خلاقيت عابدي )MPPT( )تورنس ( پيشآزمون به عمل آمد آنگاه هريک از گروه هاي آزمايشي به مدت ده جلسه در معرض آموزش ادبيات بر اساس الگوي تدريس بديعه پردازي و دريافت مفهوم قرار گرفتند.
نتايج و يافته هاي پژوهش در اين پژوهش دو گروه آزمايش ١ و ٢ در پيش آزمون )خلاقيت ( شرکت نموده و پس از همتاسازي با استفاده از دو روش آموزش بديعه پردازي و دريافت مفهوم تحت آموزش قرار گرفته اند.
همسان با يافته هاي مطالعات پيشين ، نتايج پژوهش حاضر نشان داد که روش بديعه پردازي بر خلاقيت کلي دانش آموزان تأثير بيشتري نسبت به روش دريافت مفهوم گذاشته است ؛ يعني بين ميانگين خلاقيت کلي گروه هاي آزمايش ١ و ٢ در پس آزمون با حذف اثر متغير هم پراش )کووريت ( تفاوت معني داري وجود دارد و با توجه به ميانگين دو گروه ، گروه آزمايش ١ از خلاقيت بيشتري برخوردار مي باشد.
تمام پژوهش هاي مذکور به اين نتيجه دست يافته اند که تأثير روش بديعه پردازي بر خلاقيت معنادار است و با استفاده از اين روش مي توان خلاقيت دانش آموزان را افزايش داد.
روش بديعه پردازي همچنين بر ابتکار و انعطاف پذيري دانش آموزان نيز تأثير مثبت داشته است که اين يافته با پژوهش هاي )-Hart ly, 2006( )Nolan, 2002( )Drake, 2004( )Joise andPatrishiya, 2006( )Trifenger,2007( )Isaksen, 2008( )Duinet al.
Efect of novelization teaching method on initiative of 4th grade students of preliminary schools in persion writing lesson in Tehran.