خلاصة:
هدف: هدف کلی این پژوهش دستیابی به چارچوب بهسازی حرفهای معلمان مبتنی بر درسپژوهی بود. روش: طرح پژوهش، مطالعه موردی کیفی چندگانه بود. رویکرد تحلیلی در تدوین چارچوب براساس رویکرد بافت آفرینی است. مشارکتکنندگان بالقوه پژوهش متشکل از 17 نفر از اعضای هیأت علمیمتخصص در درسپژوهی، مدرسین درسپژوهی و معلمان مجری درسپژوهی بودند که با رویکرد نمونهگیری هدفمند و تکنیک معیار انتخاب شدند. کفایت تعداد مشارکتکنندگان براساس اشباع نظری تعیین گردید. ابزار گرد آوری دادههای کیفی پژوهش، مصاحبه نیمهساختمند بود. اعتباریابی دادههای کیفی نیز از طریق دو معیار اعتبارپذیری و اعتمادپذیری و با استفاده از تکنیک همسوسازی دادهها صورت گرفت. با توجه به روش کیفی پژوهش از شیوه تحلیل مضمون (شامل مضامین پایه، سازمان دهنده و فراگیر) با استفاده از نرمافزار N-Vivo برای تشکیل شبکه مضامین بهسازی حرفهای معلمان استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش، بیانگر وجود 51 مضمون پایه و سه مضمون سازمان دهنده (دانش، نگرش و مهارت) در حوزه بهسازی حرفهای معلمان مبتنی بر درسپژوهی بود. بر اساس چارچوب طراحی شده، میتوان دورههای درسپژوهی را بر مبنای دانشها، مهارتها و نگرشهای کسب شده به وسیله معلمان ارزشیابی نمود.
Purpose: The general goal of the research was to provide a framework for professional development of teachers based on Lesson Study. Method: The research design was qualitative and methodology was a collective qualitative case study. An analytical approach in developing framework was based on re-contextualization approach. Potential oarticipants of study included 17 experts of faculty members in Lesson Study, Lesson Study instructurs and teachers who implemented the lesson study have been selected by targeted sampling approach and criteria techniques. Sufficient number of participants was determined on the basis of theoretical saturation. Instrument of collecting qualitative data of study, was semi-structured interview. Validation of qualitative data performed through two measures of credibility and reliability and by using triangulation techniques. According to method of qualitative study used from the content analysis method (including basic, organizing and global themes) by using N-Vivo software. Findings: The results of study indicate that there are 51 basic themes and 3 organizing themes (knowledge, attitude and skill) in the area framework of professional development of teachers based on Lesson Study approach. According to the framework, Lesson Study courses can be evaluated based on the knowledge, skills and attitudes which acquired by teachers.
ملخص الجهاز:
درس پژوهي الگوي ژاپني پرورش حرفه اي معلمان در مدرسه است و در عمل به گسترش فرهنگ يادگيري در مدرسه ياري مي رساند، و محيطي را فراهم مي سازد تا معلمان از يکديگر بياموزند، دانش حرفه اي خود را ارتقا دهند، به بازبيني و بازانديشي در رفتار آموزشي و تربيتي خود بپردازند و بيش از پيش به نيازها و نحوه تعامل با دانش آموزان توجه کنند (;٢٠٠٩ ,Fernandez and Yoshida ;٢٠٠٦ ,Perry Matoba, Crawford and Sarkar Arani ٢٠٠٩.
در اين روش هر معلم ، ضمن نقد و ارزيابي تدريس انجام شده ، تدريس و فعاليت هاي خود در کلاس را نيز مورد ارزيابي قرار ميدهد , ١٤ و ٥ و ١ بهبود مهارت تدريس , با شرکت در اين دوره ها معلمان شيفته درس پژوهي شده و به فوايد آن که حرفه اي شدن تدريس است پي ميبرند.
, 7 اهميت يه نيازهاي فردي و معنوي دانش آموز , معلماني که در درس پژوهي شرکت ميکنند به نيازهاي اخلاقي و معنوي دانش آموزان نيز توجه ميکنند , 4 ايجاد نگرش گروه گرايي , درس پژوهي پژوهشي مدرسه محور است که نيازمند همکاري معلمان در کارهاي گروهي است , 7 آشنايي با روش هاي تدريس , معلمان با مشارکت با يکديگر روش کار دقيق تدريس را ميآموزند و چگونگي مواجهه با موضوع جديد را ياد ميگيرند , 2 نوين , , آفريننده راهبردي نوين ياددهي و يادگيري , آنها در اين الگو با بازانديشي در رفتار آموزش خود به توليد و استفاده از روشهاي نوين سوق داده ميشوند , 7 با هم آموزي , در گروه درس پژوهي همکاران با هم تبادل نظر کرده و به کمک جمع بندي مشترک و يک مفهوم و رويه ميرسند.