خلاصة:
هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی جامعهشناسی پدیده رمزگردانی دوزبانههای کردی فارسی بود. روش: این پژوهش از نظر روش گردآوری دادهها جزء پژوهشهای توصیفی از نوع همبستگی است؛ و براساس ماهیت جزء پژوهشهای کاربردی محسوب میگردد. جامعه آماری شامل کل دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان سرپلذهاب در سال تحصیلی 97- 1396 است. با توجه به اینکه حجم کل جامعه آماری 3896 نفر بود؛ با استفاده از جدول مورگان 400 نفر (200 دختر؛ 200 پسر) در مقطع اول، دوم و سطح پیشدانشگاهی در بین دانشآموزان پسر و دختر بهعنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. از شیوه نمونهای طبقهای نسبتی بر حسب جنسیت استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه الگوی پژوهشی پاراشر (1980) بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی از آزمون t دو نمونه وابسته، آزمون t دو نمونه مستقل و تحلیل واریانس استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد کاربرد زبان فارسی در حوزههای خانواده، دوستی، همسایگی، اداری بهطور محسوسی از زبان کردی کلهری بیشتر بود (00/0= p) اما کاربرد زبان فارسی در حوزه مدرسه بهطور محسوسی از زبان کردی کلهری بیشتر بود (01/0= p). همچنین کاربرد زبان فارسی در تمام سطوح مختلف تحصیلی، دانشآموزان دارای سطح تحصیلات پیشدانشگاهی بیش از بقیه و افراد پایه اول کمتر از دیگر سطوح تحصیلی از زبان فارسی استفاده میکنند. همچنین افراد پایه اول بیشتر از دیگر گروهها و افراد دارای سطح تحصیلات پیشدانشگاهی کمتر از بقیه گروههای تحصیلی از زبان کلهری استفاده مینمایند (209/4 =F، 000/0=p). همچنین بین کاربران زبان کلهری در دو گروه جنسی در کل حوزههای اجتماعی کاربرد زبان فارسی بین دختران بیشتر از پسران است و پسران نیز بیشتر از دختران به استفاده از زبان کلهری تمایل دارند و نتایج آماری تفاوت معنیدار بین دو جنس را تأیید میکند (002/0= P).
Purpose: The aim of this study was to Sociology phenomenon of Persian Kurdish bilingual .
Method: The research method was descriptive and correlational and it is applied research. The study population was including all of the high school students in sarpolezahab in the academic years 2016-2017. Due to the fact that the whole population was 3896, by using the Morgan formula, 400 male and female students were selected. According to gender, stratified sampling method has been used. Data collection tools included he questionnaire was (Prasher.1980). to analyze the data, descriptive statistics indexes including mean and standard deviation and in the deductive statistics section were used to test the t - dependent test, t test t, independent sample t test and variance analysis.
Findings: The results showed that the use of Persian language in the spheres of family, friendship, neighborhood, and administrative affairs was significantly more than the Kurdish language (p = 0.00). However, the use of Persian language in the school district was significantly more pronounced in Kurdish Kurdish language (p=0/01). Also, the use of Persian language at all levels of education; students with pre-university education are more likely to use Persian than the rest of the basic level. Also, first-degree subjects are more likely to use bullying than other groups and individuals with pre-university education (P = 0.000, P = 0.209). Also, among the users of Kalhori language in two groups of sex in all social domains, Persian language use among girls is more than boys and boys tend to use cholera language more than girls, and statistical results confirm a significant difference between sexes. (P=0/002).
ملخص الجهاز:
However, the use of Persian يافته ها: نتايج نشان داد کاربرد زبان فارسي در حوزه هاي خانواده ، دوستي ، language in the school district was significantlyهمسايگي، اداري به طور محسوسي از زبان کردي کلهري بيشتر بود more pronounced in Kurdish Kurdish language(p=0/01).
Also, the use of Persian language at all (٠٠٠=p ) اما کاربرد زبان فارسي در حوزه مدرسه به طور محسوسي از levels of education; students with pre-universityزبان کردي کلهري بيشتر بود (٠٠١=p ).
در رابطه با رمزگرداني، بايد در نظر داشت که برخي افراد بين رمزگرداني درون جمله اي ورمزآميزي تفاوت قائل اند، درصورتي که برخي ديگر رمزآميزي را به عنوان نام ديگر براي رمزگرداني درون جمله اي و يا همان تعاريف و ويژگي ها به کاربرده اند (٢٠٠٥ ,Muyesken) ازجمله افرادي که به اين تفاوت اشاره کرده اند، هامز وبلانک (٢٠٠٠ ,Hamers and Blanc) هستند، آن ها رمزآميزي را نوعي رمزگرداني ميدانند که در آن يک عنصر از زبان " الف " در يک گفتار از زبان " ب "قرار گرفته باشد، درحاليکه زبان "ب "، به طور مشخص زبان غالب باشد (٢٠٠٦ ,Nilep and Chad ).
در اين تحقيق با استفاده از ديدگاه فسولد (١٩٨٤ ,Fasveld) و پاراشر (١٩٨٠)، پديده دوزبانگونگي را در دو حوزه غيررسمي (خانواده دوستي و همسايگي) و حوزه رسمي (اداري و آموزشي) با در نظر گرفتن تأثير عوامل جنس ، سطح تحصيلات را بر کاربرد دو زبان فارسي و کلهري در بين دانش آموزان شهرستان سرپل ذهاب موردبررسي قرار خواهيم داد.