خلاصة:
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش گروهی خودتنظیمی هیجان بر راهبردهای انگیزشی، اهمالکاری تحصیلی و سلامت روان دانش آموزان بود. روش: روش پژوهش نیمه تجربی از نوع پیشآزمون و پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش کلیه دانشآموزان دورهی متوسطه شهر کامیاران در سال تحصیلی 95-96 میباشند. نمونه موردمطالعه 30 نفر بود که از بین افراد شرکتکننده 30 نفر انتخابشده بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هرکدام 15 نفر) جایگزین شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه راهبردهای انگیزشی (MSLQ)، پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی و پرسشنامه سلامت روان (GHQ) بود. گروه آزمایش آموزش خودتنظیمی هیجان را به مدت 8 جلسه دریافت نمودند. پس از اتمام جلسات از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس آمیخته استفاده شد. یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش تنظیم هیجان بر اهمالکاری تحصیلی و برخی از مؤلفههای راهبردهای انگیزشی و برخی از سلامت روان مؤثر بوده است؛ و اثربخشی آموزش خودتنظیمی هیجان بعد از دو ماه همچنان باقیمانده است.
Background and Aim: The present study aimed at determining the effectiveness of emotion self - regulation training on motivational strategies, academic procrastination and mental health in students. Materials and Methodology: The study was formed of quasi-experimental design with control-group and pretest-posttest with follow-up. The research population consists of all of the middle school students in the city of Kamyaran in 2016-2017. The sample consisted of 30 people were randomly selected and randomized in two experimental and contorol groups (n= 15 for each group). Research tools were motivational strategies Questionnaire (MSLQ), procrastination Questionnaire, and mental health Questionnaire (GHQ). The experimental group participated in 8 emotional self-regulating training sessions, After the ending of sessions a posttest was carried out in both groups. Multivariate analysis of covariance (MANCOVA) was performed to analyze the data. Findings: The findings of the study demonstrate that self-regulating training is effective on some of motivational strategies (PConclusion: According to the results, the use of emotional self-regulation training recommended in increased motivational strategy, reduced academic procrastination and improved mental health in students.
ملخص الجهاز:
com مقدمه و بيان مسئله تجربه تغييرات در طول زندگي ميتواند زمينه ساز مشکلات و اختلالات روان باشد ( ,Allan, Felton ٢٠١٦ ,Lejuez, MacPherson, and Schmidt) امروزه اختلال روان مسبب مشکلات فراواني در زمينه عملکرد تحصيلي دانش آموزان و سبب مختل ساختن رشد شناختي، عاطفي، اخلاقي و اجتماعي آنان شده که نه تنها دانش آموز بلکه خانه ، مدرسه و جامعه ي آن ها را به شدت تأثير قرار داده است (٢٠١١ ,Tavakolizadeh, Ebrahimi Qavam, Farrokhi and Golzari).
به علاوه در تحقيقات نشان داده اند که راهبردهاي خودتنظيمي سبب افزايش پيشرفت تحصيلي ميشود؛ اما يکي از روش هاي کاهش اضطراب امتحان (٢٠١٢ ,Abolghasemi, Beygi and Narimani) و کاهش دهندة اهمال کاري (٢٠١١ ,Pala, et al) مؤثر در سلامت (٢٠٠٩ ,Garnefski, Koopman, Kraaij, and ten Cate) آموزش مهارت هاي تنظيم هيجان است .
پژوهش (٢٠١٥ ,Badri, Beyrami Vahedi and Eynipour) نشان داد که کنترل هيجاني سبب بازداري تعلل ورزي در افراد ميشود که با پژوهش (٢٠١٠ ,Acar and Aktamis)؛ ( Rabin, Fogel ٢٠١١) and Nutter-Upham؛ (٢٠١٢ ,Park and Rayne)؛ (٢٠١٤ ,Hen and Goroshit)؛ ( Lai, bin ٢٠١٥ Ahmad Badayai, Chandrasekaran, Lee and Kulasingam)؛ ( ,Grunschel, Schwinger ٢٠١٦ ,Steinmayr, and Fries)؛ ( ,Ghasemi Jobaneh, Mousavi, Zanipoor, Hoseini Seddigh ٢٠١٦) همسو است .
اين يافته نيز با پژوهش (٢٠١٠ ,Quoidbach, Berry, Hansenne and Mikolajczak)؛ ( Brans, Koval, Verduyn, Lim and ٢٠١٣ ,Kuppens) ؛ (٢٠١٤ ,Otto, Misra, Prasad and McRae)؛ ( ,Aldao, Sheppes and Gross ٢٠١٥) همسو است .