خلاصة:
ماهیت و آثار حقوقی بارنامه دریایی در کنوانسیون ۱۹۷۸ سازمان ملل متحد در مورد حمل و نقل دریایی
کالاء معروف به «کنوانسیون هامبورگث» قبلا در شماره پانزدهم همین مجله مورد پررسی قرار گرفت. بر
اساس قواعد بخش چهارم این کنوانسیون» تنظیم و صدور بارنامه دریایی» دارای شرایط و مختصاتی می
باشد که بسته به موردء از ضمانت اجرایی ویژه برخوردار است و درج نشدن یا عدم صحت برخی از
مشخصه ها در بارنامه» موجب مسئولیت مدنی طرفین یا محروم شدن ذینفع احتمالی از حقوق پیش بینی
شده در کنوانسیون یا آثار مترتب بر شرایط مزبور خواهد شد. این جستار» درصدد بررسی مندرجات و
شرایط عمومی بارنامه دریایی بر اساس این کنوانسیون می باشد.
ملخص الجهاز:
٢- مندرجات بارنامه دريايي براي اينکه بارنامه منشاء ايجاد حقوق وتکاليف براي طرفين شده و قابليت استناد داشته باشد، مي بايست در تنظيم بارنامه ، نکاتي رعايت شود؛ ماده ١٥ کنوانسيون هامبورگ به تشريح مندرجات بارنامه دريايي پرداخته که شامل موارد ذيل مي باشد: ١-٢-کيفيت عمومي و ظاهري کالا مطابق بند ٥ ماده ١ کنوانسيون ، اصولا هر کالائي حتي حيوانات زنده ، مي تواند موضوع قرارداد حمل و نقل واقع شود.
بند ١ و ٢ ماده ١٣ کنوانسيون ، فرستنده کالا را ملزم به علامت گذاري و نصب اتيکت روي کالاهاي ٦٠ دوره جديد، سال ششم ، شماره پانزدهم ، بهار ١٤٠٠ بررسي شرايط عمومي و مندرجات بارنامه دريايي در کنوانسيون ١٩٧٨ هامبورگ خطرناک و همچنين مطلع نمودن متصدي حمل ونقل از اين موضوع نموده است .
همچنين برابر بند «c» ماده ١٤ ٦٢ دوره جديد، سال ششم ، شماره پانزدهم ، بهار ١٤٠٠ بررسي شرايط عمومي و مندرجات بارنامه دريايي در کنوانسيون ١٩٧٨ هامبورگ مقررات متحد الشکل اعتبارات اسنادي اطاق بازرگاني بين المللي(UCP) ذينغع اسناد اعتباري حداکثر ٢١ روز پس از تاريخ صدور بارنامه فرصت دارد که اسناد را براي معامله به بانک کارگزار ارائه نمايد، در غير اين صورت بانک از قبول اسناد حمل ، خودداري مينمايد.
٦٤ دوره جديد، سال ششم ، شماره پانزدهم ، بهار ١٤٠٠ بررسي شرايط عمومي و مندرجات بارنامه دريايي در کنوانسيون ١٩٧٨ هامبورگ ٧-٢- امضاء بارنامه دريايي شق j بند ١ ماده ١٥ به لزوم امضاء متصدي حمل در بارنامه دريايي اشاره دارد.