خلاصة:
معماریایراندر سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اینپرسشرا بهوجود میآورد که چه عوامل و چالشهای فرهنگی در این دوره، میراث حکومت عصر پهلوی و تداوم چالشهای فرهنگی در آن دوره است و معماریدوره جمهوری اسلامی دارای چه مؤلفهها و ویژگیهایی است؟ روش تحقیق در این پژوهش، اتخاذ استراتژی تحقیق کیفی با روش پدیدارشناسی و با رویکرد تفسیری (هرمنوتیکی) است و سعی دارد تا بابهرهگیری از این روش به درکی عمیقتر ازآنچه تاکنون بوده است برسد. همچنین از روش نشانهشناسی نیز بهرهگیری شده است. مرحلهی تحلیل نیز به روش پدیدارشناسی توصیفی است. ـ یافتههاحکایتاز اثرگذاریوابستگی به غرب، جهانیسازی، تعارض سنت و مدرنیته و ارزشهایحاکم بر فرهنگ ایرانی و تباین آن با بخشی از ارزشهای فرهنگی غرب دارد و از تأثیر متقابل معماری و فرهنگ بر هممیگوید. نتیجه نهایی پژوهش، دربردارنده مفروضات شخصیو مبانی فلسفیای است که تفسیر از آن منتجشده است.
معماریایراندر سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اینپرسشرا بهوجود میآورد که چه عوامل و چالشهای فرهنگی در این دوره، میراث حکومت عصر پهلوی و تداوم چالشهای فرهنگی در آن دوره است و معماریدوره جمهوری اسلامی دارای چه مؤلفهها و ویژگیهایی است؟ روش تحقیق در این پژوهش، اتخاذ استراتژی تحقیق کیفی با روش پدیدارشناسی و با رویکرد تفسیری (هرمنوتیکی) است و سعی دارد تا بابهرهگیری از این روش به درکی عمیقتر ازآنچه تاکنون بوده است برسد. همچنین از روش نشانهشناسی نیز بهرهگیری شده است. مرحلهی تحلیل نیز به روش پدیدارشناسی توصیفی است. ـ یافتههاحکایتاز اثرگذاریوابستگی به غرب، جهانیسازی، تعارض سنت و مدرنیته و ارزشهایحاکم بر فرهنگ ایرانی و تباین آن با بخشی از ارزشهای فرهنگی غرب دارد و از تأثیر متقابل معماری و فرهنگ بر هممیگوید. نتیجه نهایی پژوهش، دربردارنده مفروضات شخصیو مبانی فلسفیای است که تفسیر از آن منتجشده است.
The architecture of Iran in the years after the Islamic revolution victory raises the question of what cultural factors and challenges in this period are the legacy of the Pahlavi era and the continuation of cultural challenges in that period and what are the components and features of Islamic republic architecture? The stategy of the research is to adopt a qualitative method by phenomenological way and take a hermeneutic approach and tries to reach a deeper understanding by using this method than it has been so far. The semiotic method has also been used. The analizing step is also descriptive phenomenological. The findings indicate the effects of dependence on the West, globalization, the conflict between tradition and modernity and the values that govern Iranian culture and its contrast with some of the cultural values of the West and the interaction of architecture and culture. The final explanation of the research includes personal assumptions and philosophical foundations from which the interpretation has resulted.
ملخص الجهاز:
ir ليدا بليلان اصل تاريخ دريافت : ١٣٩٩/١٢/١٩ تاريخ پذيرش : ١٤٠٠/٣/١٢ چکيده معماري ايران در سال هاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي، ايـن پرسـش را بـه وجـود ميآورد که چه عوامـل و چـالش هـاي فرهنگـي در ايـن دوره ، ميـراث حکومـت عصـر پهلـوي و تـداوم چـالش هـاي فرهنگـي در آن دوره اسـت و معمـاري دوره جمهـوري اسلامي داراي چه مؤلفه ها و ويژگيهايي است ؟ روش تحقيق در ايـن پـژوهش ، اتخـاذ استراتژي تحقيق کيفي با روش پديدارشناسـي و بـا رويکـرد تفسـيري (هرمنـوتيکي) است و سعي دارد تا با بهره گيري از اين روش به درکي عميق تر ازآنچه تاکنون بـوده است برسد.
جامعه ايراني، اثرگذاري فرهنگي را در دوره ي گـذار از سـنت بـه مدرنيته (که در حدود يک قرن پيش شروع شده ) تجربه کرده و توانسته تا حدود بسـيار زيادي از پيکره ، معماري ايراني را دچار تغيير کند و با در نظـر داشـتن گسسـتي کـه در دوره معاصر در فرهنگ غني اسلامي ايراني ما رخ داده است ، ميتوان از آن به عنوان يـک چالش و تعارض بين سنت و مدرنيته نام برد (لولويي و ميرزايي، ١٣٩٤: ٢).
جدول شماره ي ١: پيشينه پژوهش (به تصویر صفحه رجوع شود) ٢- سؤال تحقيق کدام عوامل و چالش هاي فرهنگي بر آثار معماري ايران پـس از انقـلاب اسـلامي تـأثير گذاشته اند؟ ٣- روش تحقيق نگرشي در اين جستار به منظور شناخت ، بررسـي و تحليـل دوره هـاي مختلـف پـس از انقلاب و عوامل تأثيرگذار فرهنگي بر شکل گيري بناهاي معماري ايران (به ويژه بناهـاي عمومي تهران )، انتخاب شده است که در همين رابطه با توجـه بـه گسـتردگي موضـوع مطرح شده ، از استراتژي تحقيق کيفي، بـا روش پديدارشناسـي و بـا رويکـرد تفسـيري (هرمنوتيکي) استفاده شده است .