خلاصة:
یکی از مسائلی که امروزه ممکن است سازمانها با آن درگیر باشند استفاده از ترفندهای نادرست ناشی از رفتارهای بد سیاسی، انگیزه-های پلید، خودخواهیها، عقدههای کودکانه و ... میباشد که باعث اتلاف انرژی سازمان و کارکنان برای حل اینگونه رفتارها میشود. یکی از این ترفندها که باعث آزار و اذیت روحی در محیط سازمان میشود غوغاسالاری نام دارد. این بیماری پنهان سازمانی، پیامدهای منفی بسیاری برای سازمانها دارد. اما چگونه میتوان این معضل سازمانی را شناسایی کرد و از روی کدام نشانهها میتوان به وجود آن در یک سازمان پی برد؟ متاسفانه با وجود اهمیت این موضوع تاکنون شاخصههای غوغاسالاری شناسایی نشده و کمتر مقالهای به این مهم پرداخته است و بیشتر پژوهشهای پیشین درخصوص معرفی مفهوم، عوامل موثر و پیامدهای این معضل سازمانی بوده است. لذا این پژوهش، بهدنبال شناسایی مؤلفههای غوغاسالاری سازمانی میباشد. این پژوهش از نظر هدف توسعهای است و از لحاظ ماهیت و روش اجرا، در زمرة پژوهشهای آمیخته (کیفی-کمی) قرار دارد. در بخش کیفی، پس از مطالعة حدود 70 مقالة مرتبط، پنل پژوهش 9 نفرهای شکل گرفت، به کمک پشتوانة ادبیات و پیشینة تحقیق و روش دلفی، ضمن شناسایی مؤلفههای غوغاسالاری، الگوی مفهومی غوغاسالاری در سه بعد روابط بین فردی و اجتماعی با 4 مولفه، موقعیت حرفهای و شغلی با 6 مولفه و زندگی شخصی (شهرت و خوشنامی) با 3 مولفه طراحی گردید. در ادامه جهت سنجش این الگو و مولفهها، پرسشنامهای طراحی و در بخش کمی، این پرسشنامه در سازمان گمرکات خراسان رضوی مورد ارزیابی قرار گرفت.
One of the issues that organizations are probably dealing with today is incorrect tricks due to destructive political behaviors, evil motives, selfishness, childish complexities, etc., which cause a waste of energy of the organization and employees while solving such actions. One of these tricks that cause mental harassment in the organization is mobbing. This latent organizational disease has many negative consequences for organizations. Therefore, it is very important to identify this organizational problem and the signs through which it can be identified. Unfortunately, despite the importance of this issue, mobbing characteristics have not been identified so far, and few articles have addressed this issue. Most previous research has introduced the concept, effective factors, and consequences of this organizational problem. Therefore, this study seeks to identify the components of organizational mobbing. This research is a development in terms of purpose and is a mixed-method (qualitative-quantitative) in terms of nature and methodology. In the qualitative section, after reviewing 70 related articles, a 9-member research panel was formed and with the help of literature and research background and Delphi method, in addition to identifying the components of mobbing, the conceptual model of mobbing was designed in three dimensions of interpersonal and social relations with 4 components, professional and occupational position with 6 components, and personal life (fame and reputation) with 3 components. Then, to measure this model and its components, a questionnaire was designed and evaluated in the quantitative section in the Khorasan Razavi Customs Organization.