خلاصة:
با توجه به گسترش ورزش در میان افراد،نیاز به بررسی اثرات آن بر روی رفتار و گرایشات اخلاقی افراد درگیر در آن بسیار اهمیت پیداکرده است.هدف از تحقیق حاضر،بررسی و مقایسه ابعاد منش ورزشی در ورزشکاران رشته های تیمی و انفرادی با توجه به تنوع سطوح تحصیلی وسنی این افراد بود. روش پژوهش حاضرکاربردی و از نوع توصیفی – میدانی بود. جامعه آماری این مطالعه،شامل ورزشکاران تیم های ملی رده های جوانان،بزرگسالان و دانشجویان رشتههای ورزشی تیمی و انفرادی بود. نمونه تحقیق شامل 78 نفر از ورزشکاران رشته های تیمی و 84نفر ازورزشکاران رشته های انفرادی بود.میزان گرایش این ورزشکاران به منش ورزشی از طریق پرسشنامه مقیاس چند بعدی گرایش به منش ورزشی مورد بررسی قرار گرفت.با توجه به عدم تایید شرایط آمار پارامتریک توسط آزمون ksدر بخش آمارتوصیفی ازآزمون های یومن ویتنی و ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده گردید. نتایج آزمون یو من ویتنی نشان داد که ورزشکاران رشتههای انفرادی سطح بالاتری از منش ورزشی را در مقایسه با ورزشکاران رشته های تیمی دارند. همچنین نتایج نشان داد که بین ورزشکاران دارای تحصیلات در رشته تربیت بدنی و غیر تربیت بدنی تفاوت معنی داری درگرایش به منش ورزشی وجود ندارد. همچنین یافته های پژوهش بیان کرد که ورزشکاران گروه سنی 18-20سالدرمقایسه باگروه سنی 15-17سال ،21-23 سال و 24-27 سال سطح بالاتری از منش ورزشی رادارا هستند. با توجه به نتایج تحقیق، پیشنهادمی گردد تادردورههای تحصیلی تربیت بدنی تأکید بیشتری برمفاهیم اخلاقی در ورزش شود و به ویژه درطی واحدهای عملی اساتید و مربیان درآموزشهای خود مسائل اخلاقی درورزش رأس بیشترمدنظرقراردهند.
Regarding to development of sports among human being all around the world, investigating its impacts on behavior and moral orientations of the athletes are very important. The present study aimed to investigate the individual and team sports elite athletes’ moral orientation toward sportsmanship regard to Varity of age and academic levels. The present study was a descriptive- Survey and an applied study. For this purpose 84 elite athletes from individual sports and 78 elite athletes from team sports completed the MSOS inventory questionnaire. Mann-whitney u test, Spearman's rank correlation and Kruskal–Wallis test were used to analysis the data. The results stated that athletes involved in individual sports showed higher levels of sportsmanship in comparison to those who involved in team sports. Furthermore, there was a significant difference of sportsmanship level between physical education and other major’s students. The athletic group aged 18-20 year-old had higher sportsmanship level in comparison to groups aged 21-23 and 24-27 year-old. According to the results, it is recommended to emphasis more on moral concepts in physical education courses. Especially educators and trainers focus on moral concepts and issues in sport more.