خلاصة:
هدف این پژوهش، مقایسۀ موقعیت آموزشی درس تربیت بدنی در میان سایر دروس از دیدگاه مدیران، معلمان، والدین و دانشآموزان بود. جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ مدیران و دبیران زن و مرد (76 مدیر و1537 دبیر) و تمامی دانشآموزان مدارس متوسطۀ شهر رشت (20830) و والدین آنها تشکیل میدادند. نمونۀ آماری شامل کلیۀ مدیران، 310 دبیر، 400 دانشآموز (223 نفر دختر و177 نفر پسر) بههمراه والدین آنها (400نفر) بودند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامۀ محققساختهای با تعداد 25 سؤال بود که موقعیتهای مختلف آموزشی این درس را در مقایسه با دیگر دروس پایههای اول تا سوم متوسطه میسنجید. روایی صوری و محتوایی این ابزار توسط 12صاحبنظر دانشگاهی،20نفر از سرگروههای درسی مختلف و دبیران باتجربه و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ تأیید شد (0.77r= تا 0.82r=). برای آزمون فرضیههای پژوهش از آزمونهای فریدمن، ویلکاکسون، یومان ویتنی، کروسکال والیس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد تفاوت بین موقعیت درس تربیت بدنی و موقعیت سایر دروس از دیدگاه دانشآموزان، والدین، مدیران و معلمان وجود دارد، همچنین دانشآموزان پسر اولویت بالایی نسبت به دختران برای درس تربیت بدنی در نظر گرفته بودند.
The aim of the present study was to compare the educational position of physical education course among other subjects from the viewpoints of principals, teachers, parents, and students. The statistical population consisted of all male and female principals and teachers (76 principals and 1537 teachers), and all high school students of Rasht city (20830 subjects) and their parents. The sample consisted of all principals, 310 teachers, 400 students (177 boys and 223 girls) and their parents (400 subjects). A researcher-made questionnaire (25 items) was used which compared different educational positions of this subject with other school subjects of first to third grades. Content and face validity was approved by 12 academic professors, 20 supervisors of different educational groups and experienced teachers; the reliability was also approved by Cronbach Alpha method (r=0.77 to r=0.82). To test the research hypotheses, Friedman test, Wilcoxon test, U Mann Whitney test and Kruskal-Wallis test were used. The results showed a significant difference between the position of physical education subject and other school subjects from the viewpoints of students, parents, principals, and teachers. Also, boys attached higher priority to physical education than girls.