خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، تعیین تأثیر باورهای معرفتشناختی و راهبردهای فراشناختی بر یادگیری خودراهبر در دانشآموزان در سال تحصیلی 99ـ1398 است. پژوهش ازنوع مطالعات توصیفی ـ همبستگی است و جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر چایپاره به تعداد 1900 نفر است. از این جامعه، نمونهای به حجم 320 نفر بااستفاده از جدول مورگان بهروش نمونهگیری خوشهای مرحلهای انتخاب شدهاند. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامه معرفتشناختی شومر (2005)، مقیاس یادگیری خودراهبر فیشر، کینگ و تاگو (2001) و پرسشنامه حالت فراشناختی اونیل و عابدی (1996) است. تجزیه و تحلیل دادهها بااستفاده از روشهای تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر انجام شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که باورهای معرفتشناختی قادر به تبیین 19 درصد از واریانس راهبردهای فراشناختی بهشیوه منفی و همچنین متغیرهای باورهای معرفتشناختی بهشیوه منفی و راهبردهای فراشناختی بهشیوه مثبت بهطور همزمان قادر به تبیین 34 درصد از واریانس یادگیری خودراهبر هستند. همچنین راهبردهای فراشناختی نقش میانجی معنیداری دررابطه بین باورهای معرفتشناختی و یادگیری خودراهبر ایفا میکنند (05/0p <). باتوجه به یافتهها چنین نتیجهگیری میشود که مسیر مستقیم از باور معرفتشناختی به یادگیری خودراهبر و راهبردهای فراشناختی و مسیر مستقیم از راهبرد فراشناختی به یادگیری خودراهبر از نظر آماری معنیدار هستند. بنابراین باورهای معرفتشناختی بهشیوه منفی و راهبردهای فراشناختی بهشیوه مثبت قادر به پیشبینی یادگیری خودراهبر دانشآموزان هستند.
The aim of this study was to determine the effect of epistemological beliefs and metacognitive strategies on self-directed learning in students in the academic year 1398-99. The research was a descriptive-correlational study. The statistical population of the study included all high school students in Chaypareh city with 1900 people. From this population, a sample of 320 people were selected using Morgan table using stepwise cluster sampling. Data collection tools included Schumer (1993) Epistemological Questionnaire, Fisher, King & Tago (2001) Self-Guided Learning Scale and O'Neill & Abedi (1996) Metacognitive State Questionnaire. Data analysis was performed using regression analysis and path analysis methods. Findings showed that epistemological beliefs can explain 19% of the variance of metacognitive strategies in a negative way and also, variables of epistemological beliefs in a negative way and metacognitive strategies in a positive way can simultaneously explain 34% of the variance of self-directed learning; Also, metacognitive strategies play a significant mediating role in the relationship between epistemological beliefs and self-directed learning (P <0.05). According to the findings, it can be raised. The direct path from epistemological belief to self-directed learning and metacognitive strategies as well as the direct path from metacognitive strategy to self-directed learning are statistically significant. Therefore, it can be argued that epistemological beliefs in a negative way and metacognitive strategies in a positive way are able to predict students' self-directed learning.
ملخص الجهاز:
برخی از مطالعات نیز اشاره دارند که بین باورهای معرفتشناختی با یادگیری خودگردان، گرایش به تفکر انتقادی و خودکارآمدی رابطه معنیداری وجود دارد (صدری دمیرچی، جعفری، کیانی و بالاخانی طول گیلانی، 13 Bahçivan"/> Ba 14 "- Metallidou"/>"- Metallidou"/> (2013) مطرح کرده است که باورهای معرفتشناختی درخ - Aditomo - Hakan and Munir - Hofer & Pintrich - Kerwer & Rosman - Schommer - Simple knowledge - knowledge is absolute (certain knowledge) - The ability to learn is innate (innate ability) - learning is quick or not-at-all (quick learning) - Roex And Degryse - Bientzle, Cress & Kimmerle - Arslantaş - Kapucu & Bahçivan - Metallidou و توانایی یادگیری میتواند راهبردهای خودتنظیمی انگیزشی و شناختی دانشآموزان را پیشبینی کند.
, Niusha, Boreiri - Bromme, Pieschl & Stahl - Meta-cognitive strategies - Metacognition - Thinking about thinking - Cognition about cognition - Yilmaz & Baydas - Medina, Castleberry & Persky - Siegesmund 0- Boğar - Planning خودنظارتی 1 (آگاهی از پیشرفت عملکرد در کارهای تحصیلی)، خودکنترلی 2 و خودارزیابی 3 (راهبردهای سازگاری / تغییر برای افزایش عملکرد تکلیف) است (کای، کینگ، لاو و مکلینری 4 ، 2019).
ازاینرو باتوجه به اینکه تاکنون پژوهشی به بررسی نقش واسطههای راهبردهای فراشناختی در رابطه بین باورهای معرفتشناختی و یادگیری خودراهبر نپرداخته است، این پژوهش با هدف پاسخ به این سؤال انجام شده که آیا بین باورهای معرفتشناختی با یادگیری خودراهبر با میانجیگری راهبردهای فراشناختی رابطه معنیداری وج - Self-monitoring - Self-control - Self-evaluation - Cai, King, Law & Mcinerney - Aydemir - Kahsay - Uçar - Nielsen - Mekala & Radhakrishnan - Brame روش پژوهش این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی ـ همبستگی، بهروش تحلیل معادلات ساختاری است.