خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، تحلیل و تبیین مبانی فلسفی مؤلفه های برنامه درسی معنوی در دوره ابتدایی و متوسطه و تحلیل آن براساس نظرات اساتید حوزه برنامه درسی معنوی انجام شده است. روش این پژوهش کیفی، از نوع پدیدارشناسی است. شرکت کنندگان در پژوهش شامل ده نفر از اساتید حوزه برنامه درسی معنوی بودند که بهصورت هدفمند انتخاب شدهاند. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد و دادههای بهدست آمده بااستفاده از روش مقوله بندی و کدگذاری موضوعی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش حاکی از آن است که برنامه درسی معنوی در دوره ابتدایی و متوسطه با تأکید بر زوایای معرفت شناسی، هستی شناسی و ارزش شناسی شامل هفت بعد اصلی اخلاق، اعتقاد به ماوراءالطبیعه، تعقل گرایی، زیباشناسی، انسانگرایی، طبیعت دوستی و کلنگری و 40 مؤلفه در زمینه برنامه درسی معنوی است. یافته ها نشان داد که گنجاندن معنویت در قالب برنامه های درسی مراکز آموزشی به همراه تعامل این مراکز با سایر نهادهای اجتماعی شرایط لازم را برای پرورش اخلاقی و عقلانی متربیان فراهم می سازد.
The aim of this study is to analyze and explain the philosophical foundations of the components of the spiritual curriculum in primary and high school and its analysis is based on the opinions of professors in the field of spiritual curriculum. The method of this qualitative research was phenomenological. Participants in the study included ten professors in the field of spiritual curriculum who were purposefully selected. Semi-structured interviews were used to collect information. The obtained data were analyzed using thematic categorization and coding. Findings indicated that the spiritual curriculum in elementary and high school with emphasis on epistemological, ontological and axiological angles including: seven main dimensions: ethics, belief in the supernatural, rationalism, aesthetics, humanism, Nature-friendliness and holism; And 40 components in the field of spiritual curriculum. The findings also showed that the inclusion of spirituality in the curriculum of educational centers along with the interaction of these centers with other social institutions provides the necessary conditions for moral and intellectual development of educators. Keywords: dimensions, components, spiritual curriculum.
ملخص الجهاز:
این امر به دو دلیل اتفاق افتاده است: نخست آنکه حوزه تعلیم و تربیت در دوره ابتدایی و متوسطه، بهترین موقعیت و فرصت را برای تبلور معنویت در فراگیران فراهم می - Miller - Koetting & Combs و دوم آنکه موضوع معنویت ذاتاً موضوعی تربیتی است» (موسوی، 1387، ص 48).
اين رهيافتهاي آموزشي مرتبط با گوناگوني آفرينش جهان در احياي ابعاد هوش معنوي دانشآموزان ب 5 - Rivelli"/>- Rivelli"/> (2016) در مطالعه خود دريافت كه سطح علايق و دانش معنوي دانشآموزان، همبستگي قوی با محتوای برنامهها د 6 mp; Small"/>mp; Small"/> (2018) با اذعان به اینکه رشد معنوي متربيان بهعنوان يك موضوع مهم كمتر در پژوهشها مورد توجه قرار گرفته، يادآور شد كه رشد معنوي افراد با گرايشهاي مذهبي و نيز تجارب و فعاليتهایی كه در اين زمينه در مؤسسات آموزشي طراحي و اجرا م 7 t="- Buchanan"/>t="- Buchanan"/> (2017) در پژوهش خود به این نتیجه رسیده است كه رشد و پرورش ويژگيها و ابعاد معنوي معلمان باعث اجراي اثربخش برن - Tisdell - Sahu & Pradhan - Daniluk & Kondakov, & Tishkov -King - Rivelli - Bowman & Small - Buchanan هیم بروک 1 (2008 به نقل از حق پرست لاتی ، 1395) در پژوهش خود به «بررسی رابطه بین تربیت معنوی و تربیت اخلاقی از منظر صاحبنظران» پرداخته و پس از بررسی دیدگاههای گوناگون به این نکته اشاره میکند که تربیت معنوی با تربیت اخلاقی و دینی یکی نیست.