خلاصة:
پدافند غیرعامل مجموعهای از اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه ای است که هدف اصلی آن به حداقل رساندن خسارات احتمالی به تاسیسات نظامی و غیرنظامی در صورت بروز جنگ و یا حوادث طبیعی است؛ بنابراین میتواند نقش مهمی در ارتقای امنیت پایدار کشور ایفا نماید. از این رو، همه نهادهای کشور بر اسا سیاست های کلی نظام مکلف شدهاند با مهندسی مجدد فرایندها، اصول پدآفند غیرعامل را در برنامه ها و فعالیت های اجرایی بکار ببندند. یکی از حوزه های تاثیرگذار بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، دوره خدمت وظیفه عمومی است که سالانه تعداد کثیری از جوانان کشور به خدمت سربازی اعزام شده و در طی آن آموزش می بینند. هدف پژوهش حاضر، ارایه الگوی آموزش اصول پدافند غیرعامل در طی دوران خدمت وظیفه عمومی با هدف ارتقای پایدار امنیت ملی است. بدین منظور در گام اول با انجام مصاحبه با خبرگان پرسشنامهای تدوین شده و در گام دوم برای آزمون فرضیهها، این پرسشنامه بین تعداد بیشتری از خبرگان توزیع شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که با توجه به چندسطحی شدن تهدیدات ضرورت دارد دوره آموزشی خدمت سربازی با تاکید توامان بر اصول دفاع عامل و غیرعامل باز طراحی شود و آموزش پدافند غیرعامل با رویکرد پدافند کامل به عنوان یکی از آموزشهای مهارت محور در طرح مهارت آموزی کارکنان وظیفه مورد توجه قرارگیرد.
Whereas Iran possesses a significant 767 km long land and water border with the Republic of Azerbaijan, and the Israeli regime is the main threat to the Islamic Republic of Iran, the political-security coalition between Baku and Tel Aviv could seriously challenge Iran's national security in south Caucasus. Accordingly, this study deals with the expansion of relations between Azerbaijan and Israel, which has led to their politico-security coalition, and its consequence for Iran's national security could be dealt with as a question. Hypothetically, the expansion of Baku-Azerbaijan relations through security-military coalition and the identity policies adopted thereafter severely challenges Iran’s national security and poses Azerbaijan as the main threat to Iran in South Caucasus. The purpose of this study is to explain the threats to the national security of Iran from Azerbaijan due to her expansion of ties with Israel which analyses data with descriptive-analytical method by means of library resources.
ملخص الجهاز:
Vol صص : ٥ - ۲٦ P-P: 5 - 26 تاریخ دریافت : ١٣٩٩/٥/٢٠ تاریخ پذیرش :١٣٩٨/٧/ ٢٥ ارائه الگوی آموزش اصول پدافند غیرعامل در دوره خدمت وظیفه عمومی در راستای ارتقای پایدار امنیت ملی حجت اله واعظی نژاد١ سید مجتبی موسوی نقابی ٢ مرتضی انوشه ٣ چکیده پدافنــد غیرعامــل مجموعــه ای از اقدامــات احتیاطــی و پیشــگیرانه ای اســت کــه هــدف اصلــی آن بــه حداقــل رساندن خسارات احتمالی به تاسیسات نظامی و غیرنظامی در صورت بروز جنگ و یا حوادث طبیعی اســت ؛ بنابرایــن می توانــد نقــش مهمــی در ارتقــای امنیــت پیــدارکشــور ایفــا نماید.
نتایج تحقیق نشان می دهد که باتوجه به چندسطحی شدن تهدیدات ضرورت دارد دوره آموزشی خدمت سربازی با تاکید توأمان بر اصول دفــاع عامــل و غیرعامــل بز طراحــی شــود و آمــوزش پدافنــد غیرعامــل با رویکــرد پدافندکامل به عنوان یکی از آموزش های مهارت محور در طرح مهارت آموزی کارکنان وظیفه مورد توجه قرارگیرد.
پرادایم تحقیــق حاضــر از نــوع انتقــادی بــوده و جهــت پســخگویی بــه ســؤال پژوهــش از ترکیبــی از روش های دلفی کلاســیک و سیاســتی اســتفاده شــده اســت ٬ به نحوی که در مرحله اول ب انجام مصاحبه ب خبرگان ٬ نظرات کارشناسانه آن ها در مورد ماهیت تهدیدات نوین در عصر حاضر٬ ماهیت و تئیرات دوره فعلی نظام خدمت وظیفه عمومی و دوره مطلوب این نظام بر دفاع کامل دریفت شد.
وضعیت مطلوب آموزش دوره خدمت وظیفه عمومی مبتنی بر دفاع کامل 7 پذیرش فرضیه (پدافند عامل و غیرعامل ) از اثربخشی بالایی برخوردار است .