خلاصة:
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر فعالیت در شوراهای دانش آموزی بر عزت نفس ومسئولیت
پذیری دانش آموزان دوره راهنمایی شهر شازند میباشد.
روش: این پژوهش از نوع پژوهشهای کاربردی بوده و روش مورد استفاده در آن توصیفی از نوع علی-
مقایسهای میباشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان دوره راهنمایی شهر شازند شامل ۸۰۷ نفر
که ۴۴۵ دخترو ۳۶۲ پسر که در سال تحصیلی ۹۱-۹۲ مشغول به تحصیل هستند بوده است. در این پژوهش
به منظور انتخاب این دو گروه ابتدا دانش آموزان فعال درشوراهای دانش آموزی مدارس راهنمایی دخترانه
و پسرانه به منظور مشخص نمودن اعضای گروه دوم از مان دانش آموزان غیر فعال ۱۱۰ نفر دانش آموز
دختر و ۶۶ دانش آموز پسر گزینش شدند. در این پژوهش از دو پرسشنامه الف- پرسشنامه آزمون عزت
نفس کوپراسمیت و ب- پرسشنامه مسئولیت پذیری استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده
از نرم افزار spss از آماری توصیفی (محاسبه فراوانی و درصد» محاسبه میانگین و انحراف استاندارد) و
آمار استنباطی مانند محاسبه آزمون T آزمون F و ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردیده است.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد بین مسئولیت پذیری دانش آموزانی که در فعالیت شورای دانش
آموزی شرکت میکنند و آنهایی که شرکت نمیکنند تفاوت معنا دار آماری وجود دارد.
فرضیه دوم پژوهش مبنی بروجود تفاوت معنادار بین عزت نفس دانش آموزان فعال و غیرفعال در شوراهای
دانش آموزی نشان داد که بین میانگین نمرات دوگروه در متغیرعزت نفس تفاوت معنا دار آماری وجود
دارد یا به عبارتی شرکت در شوراهای دانش آموزی منجربه افزایش عزت نفس در دانش آموزان شده
است. فرضیه سوم پژوهش مبنی بروجود تفاوت معنادار بین مسئولیت پذیری دانش آموزان دختر و پسر
فعال در شوراهای دانش آموزی نشان داد که بین میانگین نمرات دوگروه در متغیر مسئولیت پذیری تفاوت
معنا دار آماری وجود دارد. میانگین نمرات مسئولیت پذیری پسران فعال در شوراهای دانش آموزی بیشتر
از میانگین نمرات مسئولیت پذیری دختران فعال میباشد؛ فرضیه چهارم پژوهش مبنی بروجود تفاوت
معنادار بین عزت نفس دانش آموزان دختر و پسر فعال در شوراهای دانش آموزی نشان داد که بین میانگین
نمرات دوگروه در متغیر عزت نفس تفاوت معنا دار آماری وجود ندارد.
ننیجهگیری: مسئله عزت نفس ومقوله خود ارزشمندی از اساسیترین عوامل در رشد مطلوب شخصیت
کودکان و نوجوانان است. بدون تردید نوجوانانی که دارای احساس خود ارزشمندی وعزت نفس قابل
توجهی هستند» نسبت به همسالان خود در شرایط مشابه» پیشرفت تحصیلی وکار آمدی بیشتری از خود نشان
میدهند. مسئولیت پذیری نیز به عنوان یکی از مهارتهای اجتماعی مورد نیاز» از اهمیت و جایگاه خاصی
برخوردار میباشد.
ملخص الجهاز:
بررسي تأثير فعاليت در شوراهاي دانش آموزي بر عزت نفس ومسئوليت پذيري دانش آموزان دوره راهنمايي شهر شازند سال چهارم ، شماره بيست و چهارم ، بهار ١٤٠٠ فرضيه دوم پژوهش مبني بروجود تفاوت معنادار بين عزت نفس دانش آموزان فعال و غيرفعال در شوراهاي دانش آموزي نشان داد که بين ميانگين نمرات دوگروه در متغيرعزت نفس تفاوت معنا دار آماري وجود دارد يا به عبارتي شرکت در شوراهاي دانش آموزي منجربه افزايش عزت نفس در دانش آموزان شده است .
جدول ٧: مقايسه دوگروه دررابطه با ميزان عزت نفس (به تصویر صفحه مراجعه شود) بررسي تأثير فعاليت در شوراهاي دانش آموزي بر عزت نفس ومسئوليت پذيري دانش آموزان دوره راهنمايي شهر شازند سال چهارم ، شماره بيست و چهارم ، بهار ١٤٠٠ داده هاي مطرح در جدول ٧ (٢٤٨٤=t و ٠٠١٣=sig) گوياي آن است که ميانگين عزت نفس در دو گروه شرکت کننده در شوراها و عدم شرکت کننده در شوراها تفاوت معني داري با يکديگر داشته در نتيجه ادعاي دوم محقق مبني بر تفاوت معنادارعزت نفس دانش آموزاني که درشوراها شرکت مي کنند با گروهي که شرکت نمي کنند، مورد تائيد قرار گرفته است .
نتيجه آزمون فرضيه دوم پژوهش مبني بروجود تفاوت معنادار بين عزت نفس دانش آموزان فعال و غيرفعال در شوراهاي دانش آموزي نشان داد که بين 189 بررسي تأثير فعاليت در شوراهاي دانش آموزي بر عزت نفس ومسئوليت پذيري دانش آموزان دوره راهنمايي شهر شازند سال چهارم ، شماره بيست و چهارم ، بهار ١٤٠٠ ميانگين نمرات دوگروه در متغيرعزت نفس تفاوت معنا دار آماري وجود دارد يا به عبارتي شرکت در شوراهاي دانش آموزي منجربه افزايش عزت نفس در دانش آموزان شده است .