خلاصة:
هدف: پژوهش حاضر قصد دارد با بررسی مدلهای موجود ضمن ارزیابی مولفههای دخیل در جریان دانش مدلی برای جریان دانش در صنعت بانکداری ارائه دهد. روش: این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی محسوب میگردد و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان ادارات مرکزی بانک ملی ایران بود که تعداد آنها 2211 نفر میباشند. با استفاده از جدول مورگان نمونه 330 نفری تعیین شد و افراد نمونه بهصورت تصادفی ساده از جامعه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته 45 گویهای در 8 بعد میباشد که بر اساس طیف لیکرت تنظیم گردید. روایی این پرسشنامه به دو روش صوری و روش تحلیل عاملی و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت که نتایج حاکی از پایایی و روایی مناسب پرسشنامه میباشد. برای تحلیل فرضیات تحقیق از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار Smart PLS بهره برده شده است. یافتهها: مولفههای کسب دانش، خلق دانش، ذخیره دانش، تسهیم دانش، کاربرد دانش، زیرساخت فناوری اطلاعات و ساختار سازمانی منعطف بر جریان دانش در صنعت بانکداری تاثیرگذارند و مدل مفهومی پژوهش مدل مناسبی برای جریان دانش در صنعت بانکداری میباشد. تسهیم دانش با ضریب تاثیر 0/379 بیشترین تاثیر را بر وضعیت جریان دانش دارد. نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که جریان دانش در صنعت بانکداری بشدت لازم و ضروری است و این صنعت نیاز مبرم دارد که به این حوزه مطالعاتی و عملیاتی وارد شود. همچنین مدیریت دانش بهمنظور برقراری جریان موثر دانش در صنعت بانکداری اهمیت و جایگاه ویژهای دارد. بنابراین، لازم است بانکها ابتدا با مدیریت مناسب دانش در سازمان شرایط لازم برای جریان موثر دانش در بانک را فراهم آورند و از این طریق به بهبود عملکرد و سودآوری بیشتر در این صنعت نائل آیند.
Objective: The present study intends to provide a model for knowledge flow in the banking industry by examining the existing models while evaluating the components involved in the knowledge flow. Method: This research is a descriptive-correlational research and is applied in terms of purpose. The statistical population of this study included the employees of the central offices of Bank Melli Iran, whose number is 2211 people. Using a Morgan table, a sample of 330 people was randomly selected from this population. Data collection tool is a 45-item researcher-made questionnaire in 8 dimensions, which was adjusted based on the Likert scale, the validity of this questionnaire was evaluated by two formal methods and factor analysis technique and its reliability was evaluated by Cronbach's alpha method, the results indicate the appropriate reliability and validity of the questionnaire. To analyze the research hypotheses, the method of structural equations using Smart PLS software has been used. Results: The components of knowledge acquisition, knowledge creation, knowledge storage, knowledge sharing, knowledge application, information technology infrastructure and flexible organizational structure Influence the flow of knowledge in the banking industry and the conceptual model of research is a good model for knowledge flow in the banking industry. Knowledge sharing with an impact factor of 0.379 has the greatest impact on knowledge flow status. Conclusion: The results show that the flow of knowledge in the banking industry is very necessary and this industry urgently needs to enter this field of study and operation. Knowledge management is also important in order to establish an effective flow of knowledge in the banking industry. Therefore, it is necessary for banks to first provide the necessary conditions for the effective flow of knowledge in the bank with proper knowledge management in the organization, and thus achieve better performance and profitability in this industry.
ملخص الجهاز:
مديريت دانش فرايند امکان پذير ساختن جريان دانش براي تقويت درک مشترک، يادگيري و 1 Pancholi 2 Jelenic 3 Serenko & Bontis 4 King 124 تصميم گيري است .
در اين ميان بانک ها که نقش بسيار مهمي در اقتصاد هر کشوري دارند توجه خاصي به مديريت دانش نشان داده اند و براي پاسخگويي بهتر به تغييرات محيط کسب و کار، به ضرورت استفاده از تجربه و داراييهاي 1 Chauvel 2 Borghoff & Pareschi 3 Schutte & Snyman 126 معنوي خود پي برده اند.
صنعت بانکداري نيز از اين قضيه مستثني نيست و مديريت دانش و به تبع آن جريان دانش 1 Alabdan & Callen 127 باعث پويايي و سرزندگي سازماني نظام بانکداري ميشود چرا که جاري کردن دانش و شناخت ماهيت آن در صنعت بانکداري هم خدمت رساني به مشتريان و رضايت آن ها را به همراه دارد و هم سازمان بانکي روز به روز همگام با اطلاعات و ارتباطات دانشي به يک مزيت رقابتي پايدار نائل ميگردد.
از اين رو، با توجه به اين که مدل سازي همواره به عنوان ابزاري براي درک و مديريت بهتر هر چيز است اين پژوهش قصد دارد با بررسي مدل هاي موجود جريان دانش ضمن ارزيابي مؤلفه هاي دخيل در اين موضع ، مدل برخواسته از نتايج پژوهش در اين زمينه را ارائه کند تا بهره وري از دانش در جهت منافع صنعت بانکداري را تسهيل نمايد.