خلاصة:
یکی از عناصر بسیار مهم در تفکر ویتگنشتاین « دید کلی » (Übersicht)است. این مفهوم در روش
فلسفی ویتگنشتاین به اصطلاح متاخر اهمیتی خاص می یابد و همراه با مفاهیمی دیگر، روش بدیع
،« دید کلی » او را شکل می دهد. در مقاله ی حاضر قرار است با گزارش سخنان ویتگنشتاین درباره ی
این رکن روش فلسفی او معرفی شود و اهمیت آن در فلسفه ورزی مطلوب ویتگنشتاین روشن گردد.
A very important element in Wittgenstein’s thought is “overview”
(“Ubersicht”). In the philosophical method of the so called later
Wittgenstein this concept obtains special importance, and along
with other concepts forms his method as a new one in the history of
philosophy. Quoting Wittgenstein’s sayings on “overview”, the
present article tries to introduce this main element of his
philosophical method and to explain its significance for his ideal
philosophizing.
ملخص الجهاز:
در مقاله ي حاضر قرار است با گزارش سخنان ويتگنشتاين درباره ي «ديد کلي »، اين رکن روش فلسفي او معرفي شود و اهميت آن در فلسفه ورزي مطلوب ويتگنشتاين روشن گردد.
در ميان يادداشت هاي منطقي ١٩١٤/١١/١(که برخي از آنها را عينا يا با تغيير در تراکتاتوس نيز مي توان خواند)، اين جمله ها جالب توجه است : «منتها خود را گرفتار سؤالهاي جزئي نکنيم ، بلکه هميشه به آنجايي بگريزيم که ديد کلي فراخي 2 بر کل يک مسأله ي بزرگ داريم ، ولو اينکه اين ديد کلي هنوز ناروشن باشد!».
چنان که پيداست ، براي ويتگنشتاين در همان دوره ي اول تفکرش ، داشتن ديد کلي درباره ي مسأله از اهميت برخوردار است ؛ نه فقط در تأملات شخصي و در ______________________________________________________ 1 .
در بندهاي متعددي از اين اثر(۵ ,٩٢ ,١٢٢ ,١٢۵ , ١٣٢) به نحوي انديشه ي ديد کلي مطرح مي شود؛ از آن ميان بند معروف ١٢٢ را (يعني همان بندي که تحرير اول آن در «نکته هايي درباره ي شاخه ي زرين فريزر» آمده است [٥] مي توان روشن کننده تر و شايد مهم تر تلقي کرد: «از سرچشمه هاي اصلي عدم فهم ما اين است که از کاربرد واژه هايمان ديد کلي نداريم ــ گرامر ما ديد کلي را کم دارد.
Wittgenstein, Ludwig(1989), Vorlesungen 1930-1935, übersetzt von Joachim Schulte, Frankfurt am Main 1989.
Wittgenstein, Ludwig (1993), "Bemerkungen über Frazers Golden Bough", Philosophical Occasions 1912-1951, ed.