خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین مهارت های اطلاع رسانی، نوشتاری و بازخورد با سلامت سازمانی کارکنان و اساتید مراکز علمی کاربردی استان مرکزی انجام شده است. این مطالعه مقطعی در سال ۱۳۹۷ و جامعه آماری شامل ۶۳۲ نفر از کارکنان و اساتید مراکز علمی کاربردی استان مرکزی می باشد که بر اساس فرمول کوکران ۱۷۵ نفر به عنوان نمونه مشخص و با استفاده از نمونه گیری تصادفی این تعداد از بین جامعه آماری انتخاب شدند. در این پژوهش متغیر مهارت ارتباطی شامل پنج مولفه مهارت کلامی، شنودی، اطلاع رسانی، نوشتاری و بازخور به عنوان متغیر مستقل و سلامت سازمانی به عنوان متغیر وابسته بوده است. اطلاعات با استفاده از پرسش نامه های استاندارد مهارت های ارتباطی (بارتون جی. ای) و سلامت سازمانی (هوی و فیلدمن) به شیوه لیکرت جمع آوری شدند. داده ها با روش آماری توصیفی و استنباطی و به وسیله آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون خطی با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ۲۱ تحلیل شد. یافته های مطالعه حاضر حاکی از وجود رابطه معنادار بین مهارت های اطلاع رسانی، نوشتاری و بازخورد با سلامت سازمانی (۴۷۸/۰=r) بوده است. باتوجه به رابطه مستقیم بین مهارت های اطلاع رسانی، نوشتاری و بازخورد با سلامت سازمانی به نظر می رسد در صورت بهبود مهارت های اطلاع رسانی، نوشتاری و بازخورد سلامت سازمانی نیز بهبود می یابد.
the purpose of this study was to determine the relationship between self - awareness,
writing and feedback on organizational health of staff and faculty of applied science
centers in markazi province. this cross - sectional study was conducted in 9282 and the
population consisted of 8=2 staff and faculty members of applied science centers of
markazi province. ~~~ based on cochran formula one hundred people were selected as
the sample using random sampling. in this research, the variable of communication skills
consists of five components of verbal skill, reinforcement, notification, writing and
feedback as independent variable and organizational health as the dependent variable.
information using standard questionnaires of communication skills (barton g. e) and
organizational health (hui and hui). data were analyzed by descriptive and inferential
statistics by using pearson correlation coefficient and linear regression test using spss
software. the findings of this study indicate that there is a significant relationship
between self - awareness, writing and feedback with organizational health. according to
the direct relation between self - awareness, writing and feedback with organizational
health, it seems that writing, writing and feedback of organizational health is improved.
ملخص الجهاز:
جدول 6- نتایج آزمون همبستگی برای فرضیه فرعی سوم {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} باتوجهبه جدول 6 با سطح معنیداری 5 درصد میتوان پذیرفت که بین مهارت نوشتاری و سلامت سازمانی کارکنان و اساتید مراکز علمی کاربردی استان مرکزی رابطه معنیداری وجود دارد.
جدول 7- نتایج آزمون همبستگی برای فرضیه فرعی چهارم {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} باتوجهبه جدول 7 با سطح معنیداری 5 درصد میتوان پذیرفت که بین مهارت اطلاعرسانی و سلامت سازمانی کارکنان و اساتید مراکز علمی کاربردی استان مرکزی رابطه معنیداری وجود دارد.
جدول 8- نتایج آزمون همبستگی برای فرضیه فرعی پنجم {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} باتوجهبه جدول 8 با سطح معنی داری 5 درصد میتوان پذیرفت که بین مهارت بازخور وسلامت سازمانی کارکنان و اساتید مراکز علمی کاربردی استان مرکزی رابطه معنیداری وجود دارد.
بین مهارت اطلاعرسانی و سلامت سازمانی کارکنان و اساتید مراکز علمی کاربردی استان مرکزی رابطه معنیدار وجود دارد؛ در این مورد ضریب همبستگی برابر 604/0 است یعنی با اطمینان 95 درصدی رابطه تأیید شده است.
جدول 10- نتایج آزمون فرضیه اصلی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} باتوجهبه جدول 10 مقدار سطح معنیداری آزمون کوچکتر از 5 درصد است، در نتیجه با سطح معنیداری 5 درصد میتوان پذیرفت که بین مهارتهای اطلاعرسانی، نوشتاری و بازخورد و سلامت سازمانی کارکنان و اساتید مراکز علمی کاربردی استان مرکزی رابطه معنیداری وجود دارد.
همچنین ضریب همبستگی بین مهارتهای اطلاعرسانی، نوشتاری و بازخورد و سلامت سازمانی کارکنان و اساتید مراکز علمی کاربردی استان مرکزی برابر 478/0 است.