خلاصة:
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی دورههای آموزش مهارتهای اخلاق اسلامی ویژه مدیران سازمانی و از طریق ایجاد ارتباط میان متغیرهای رضایتمندی، یادگیری (سطح ادراکات) و بهبود رفتار صورت گرفته است. روش پژوهش، توصیفی -همبستگی و برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار استنباطی شامل آزمون همبستگی پیرسن و اسپیرمن استفاده شده است. ابزار اندازهگیری در این پژوهش، پرسشنامه محققساخته با روایی و پایایی مورد قبول و در سه محور رضایتمندی، یادگیری و بهبود رفتار است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مدیران نیروی انتظامی استان چهارمحال و بختیاری تشکیل میدهند که 56 نفر از آنها به شیوه تصادفی انتخاب شدند و در 2 دوره 4 ساعته برنامه آموزش گروهی در بازه زمانی 6 ماهه شرکت کردند. نتایج این پژوهش نشان میدهد که دوره آموزشی فوق، رضایت فراگیران را در پی داشته و نقش عمدهای در ارتقاء سطح معلومات آنها داشته است. همچنین میان رضایتمندی مدیران و ارتقاء معلومات ایشان و بهبود رفتار سازمانی مدیران آموزشدیده، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
The purpose of the present study is to evulate effectiveness of Islamic moral skills on organizational behavior improvement of organizational managers. This study was done by making connection among variables: happiness, learning (The level of perceptions) and behavior improvement. The study manner was descriptive- correlation. In order to analyze data, the inferential statistics were used suach as Pearson and Spearman correlation tests. The measuring tools were made researcher questionnaire. The validity of the questionnaire was acceptable. The questionnaire was created via three levels: Happiness, Learning and behavior improvement. The statistics population of this paper was all managers of the police of Chaharmahal and Bakhtiari province and 56 persons were selected from them by using random sampelling. They participated in two courses of group training schedule in 6 month period and each course was 4 hours. The results show that the aforementioned training course provided learners satisfaction and increased knowledge level of the learners. In addition, there was a meaningful relation between satisfaction and knowledge improvement of the managers and organizational behavior improvement of the managers.
ملخص الجهاز:
ميزان اثربخشي آموزش مهارت هاي اخلاق اسلامي بر بهبود رفتار سازماني مديران (مطالعه موردي : مجموعه نيروي انتظامي استان چهارمحال و بختياري ) محمد سميعياني ١، هادي جعفريان ٢، سجاد احمدي 3 فصلنامه علمي -تخصصي دانش انتظامي از صفحه ٦٩ تا ٨٨ تاريخ دريافت : ٩٣/٠٩/١٦ چهارمحال و بختياري تاريخ پذيرش : ٩٣/١٢/٢٥ سال سوم ، شماره نهم ، بهار ١٣٩٤ چکيده اين پژوهش با هدف تعيين اثربخشي دوره هاي آموزش مهارت هاي اخلاق اسلامي ويژه مديران سازماني و از طريق ايجاد ارتباط ميان متغيرهاي رضايتمندي ، يادگيري (سطح ادراکات ) و بهبود رفتار صورت گرفته است .
هدف از اتخاذ آزمون ياد شده در اين پژوهش ، بررسي همبستگي و ارتباط ميان متغيرهاي رضايتمندي و يادگيري با بهبود رفتار سازماني مديران بوده است .
يافته هاي پژوهش سوال اول : آيا آموزش هاي صورت گرفته (با محوريت مهارت هاي اخلاقي) توسط نهاد عقيدتي سياسي فا استان چ و ب رضايتمندي مديران نيروي انتظامي را در پي داشته است ؟ جدول شماره ١:آمار توصيفي در ارتباط با متغير رضايتمندي {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بر اساس جدول شماره ١ و آمار موجود از جمله محدوده اطمينان به دست آمده از بالاترين پاسخ تا پايين ترين پاسخ و همچنين مواردي چون آمار کلي ميانگين پاسخ هاي موجود، رضايتمندي مخاطبان از دوره مذکور قابل اثبات است .
با توجه به تجزيه و تحليل داده هاي مربوط به فرضيه سوم و يافته هاي به دست آمده از آزمون آماري براي ازريابي تاثير آموزش مهارت هاي اخلاقي با در نظر گرفتن ارتباط ميان سطح رضايتمندي و بهبود رفتار، ملاحظه ميگردد که دوره هاي آموزشي مذکور بر علاقه مندي کارکنان از ادوار تربيتي و آموزشي مجموعه عقيدتي سياسي اثر مثبت داشته و به همين جهت اثبات رضايتمندي کارکنان از ادوار موصوف قابل اثبات است .