خلاصة:
این تحقیق با هدف بررسی کتابهای درسی دوره ابتدایی از نظر توجه به عناصر سرمایه اجتماعی تدوین شده است.در این تحقیق ابتدا اهداف و سوالهای تحقیق تدوین شد؛ سپس با توجه به نظریات ارائه شده در حوزه سرمایه اجتماعی و عناصر آن که شامل اعتماد اجتماعی، روابط اجتماعی و مشارکت اجتماعی هستند، رفتارهای موثر در ارتقای آنها در یک جدول گردآوری شده است. روش تحقیق به صورت تحلیل محتوا و گردآوری اطلاعات به صورت اسنادی و کتابخانهای است. دادهها به صورت جدول تحلیل محتوا تعیین شدهاند. براساس این جدول کتاب-های بخوانیم، هدیههای آسمانی و تعلیمات اجتماعی در پنج پایه بررسی و دادههای آنها جمع آوری شده است. مؤلفههای موجود در این کتابها به 526 موضوع طیقه بندی شده که از این تعداد 228 مورد در کتاب بخوانیم، 172 مورد در کتاب تعلیمات اجتماعی و 126 مورد در کتاب هدیههای آسمانی قرار دارند. در مرحله بعد بر روی آنها روشهای آماری توصیفی اجرا و به صورت درصد و میانگین ارائه شد. سپس آزمون خی دو برای پی بردن به تفاوت معنی دار آنها انجام و تفاوت معنیدار تایید گردید که به طور میانگین در هر کتاب 46.6 مورد از رفتارهای موثر در ارتقای سرمایه اجتماعی وجود دارد.
The aim of this research was to study the primary school textbooks in terms of the attention to the social capital. In this study, first the research questions and objectives were identified; then according to the theories presented in the areas of social capital and its elements included social trust, social relationships and social participation, effective factors for promoting them were gathered in a table. The method of research was a content analysis one and the information gathered using library data. The data were assigned in a content analysis table. According to this table, reading (Bekhanim) books, gifts of Heaven (hedyeh-aye-Asemany) and the social teachings (Motaleaat-Ejtemaei) of the five basic levels were studied and their data were collected. The Components contained in these books classified into 526 subjects, in which there were 228 cases in reading books, 172 cases in social teachings and 126 cases in heavenly gifts. Next, descriptive statistics methods were performed on them and presented them as percentage and mean. Then, the chi-square test was conducted to discover significant and meaningful differences and finally meaningful differences were recognized that moderately there are 46.6 cases of per effective behaviors for promoting the social capital.
ملخص الجهاز:
تحليل محتواي کتاب هاي درسي دوره ابتدايي براساس ميزان توجه به سرمايه اجتماعي سجاد حيدري شلمزاري ١، فردوس نادري بلداجي ٢، رضا عقيلي 3 فصلنامه علمي -تخصصي دانش انتظامي از صفحه ١٩ تا ٢٨ تاريخ دريافت : ٩٦/٠٣/٠١ چهارمحال و بختياري تاريخ پذيرش : ٩٦/٠٧/٢٠ سال چهارم ، شماره شانزدهم ، زمستان ١٣٩٥ چکيده اين تحقيق با هدف بررسي کتاب هاي درسي دوره ابتدايي از نظر توجه به عناصر سرمايه اجتماعي تدوين شده است .
در اين تحقيق ابتدا اهداف و سوال هاي تحقيق تدوين شد؛ سپس با توجه به نظريات ارائه شده در حوزه سرمايه اجتماعي و عناصر آن که شامل اعتماد اجتماعي ، روابط اجتماعي و مشارکت اجتماعي هستند، رفتارهاي موثر در ارتقاي آنها در يک جدول گردآوري شده است .
بنابراين اين تحقيق ابتدا عناصر سرمايه اجتماعي و رفتارهاي موثر بر ارتقاي آنها را طبقه بندي کرده ، سپس ميزان توجه به اين عناصر را در سطح کتاب هاي درسي دوره ابتدايي مورد بررسي قرار ميدهد.
اما به طور کلي براساس نظرات دانشمنداني از جمله فوکوياما و کارهاي ديگران (رفعت جاه : ١٣٩٠، دلاويز:١٣٨٤) ميتوان نتيجه گرفت که ٣ عنصر اعتماد اجتماعي، مشارکت اجتماعي و رابطه اجتماعي از عناصر اصلي سرمايه اجتماعي هستند که ميتوان اين ٣ عنصر را در سه سطح فردي، گروهي و اجتماعي مورد بررسي قرار داد.
تا چه اندازه در محتواي مجموعه کتب درسي بخوانيم ، تعليمات اجتماعي و هديه هاي آسماني، به رفتارهاي موثر در ارتقاي اعتماد اجتماعي،روابط اجتماعي و مشارکت اجتماعي توجه شده است ؟ ٥.
براي استخراج فراواني رفتارهاي مرتبط با عناصر سرمايه اجتماعي در کتاب هاي درسي دوره ابتدايي از جدول تحليل محتوا استفاده شده است .