خلاصة:
این مطالعه با هدف بررسی تأثیر پیادهروها در تصادفات عابرینپیاده در شهر بروجن (سال 1391 الی 1394) صورت گرفته است. در تحقیق حاضر برای تدوین مطالب مرتبط با مبانی نظری و پیشینههای پژوهشی از روش کتابخانهای استفاده شده است، همچنین از روش تحقیق توصیفی- پیمایشی، از نوع میدانی و برای جمعآوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده گردید. به همین دلیل این پژوهش را می-توان از پژوهشهای توصیفی- پیمایشی به حساب آورد، همچنین پژوهش حاضر به لحاظ معیار زمانی، مطالعهیی مقطعی است. جامعه آماری مورد مطالعه، کارشناسان راهنمائی و رانندگی و شهرداری شهر بروجن است. ابزار گرداوری دادهها نیز تعداد 50 پرسشنامه است که بین کارشناسان راهنمائی و رانندگی و شهرداری شهر بروجن توزیع شده است. برای تحلیل دادهها از آزمونهای آماری t تک نمونه، فیشر و کایاسکوئر استفاده شده است. نتایج نشان داد که در سطح معنیداری، 5 درصد عرض پیادهروها، ناهمواری و عدم رعایت نکات ایمنی در پیادهروها، توقف وسایلنقلیه و موتورسیکلتها و اشغال ریختن در پیادهرو توسط کسبه و مغازهداران بر بروز تصادف با عابرین پیاده نقش دارد، بنابراین پیادهروها در بروز تصادف با عابرین پیاده نقش مؤثری داشتهاند.
The purpose of this study was to investigate the effect of pathways on pedestrian accidents in Borujen city (1391 till 1394). In the present study, the library method was used to formulate the outlines related to theoretical foundations and research backgrounds. Also, descriptive-survey method was used as a field type and a questionnaire was used to collect information. For this reason, this research can be referred as descriptive-survey study. Also, the present study is a cross-sectional study in terms of time criterion. The statistical population of the study consisted of Traffic Police experts and the municipality of Borujen city. The data gathering tool was also collection of 50 questionnaires distributed among Traffic Police experts of the Borujen city. Statistical analysis of t-test, Fisher and Chi-Square was used to analyze the data. The results showed that, 5% of pavement (pathway) width, Ruggedness and disregarding safety tips in pathways, stopping vehicles and motorcycles, and littering the pathways by merchants and shopkeepers at the level of significance play a key role in accidents. So pathways played an important role in pedestrian accidents.
ملخص الجهاز:
جدول ١- نتايج آزمون t تک نمونه تأثير عرض پياده روها بر بروز تصادفات عابرين پياده نام متغير t درجه آزادي سطح معنيداري تفاوت ميانگين ها عرض پياده رو -2/04 49 0/042 -0/39 تحليل فرضيه اول بر اساس آمار دريافتي از پليس راهنمائي و رانندگي شهرستان بروجن بر اساس جدول ٢ در سال ١٣٩١ تخمين زده شد ١٧/٩ تصادف صورت گيرد که در آنها عرض پياده رو نقش داشته باشد که ٢٠ تصادف صورت گرفته است .
جدول ٤- نتايج آزمون t تک نمونه تأثير مسدود شدن پياده روها بر بروز تصادفات عابرين پياده نام متغير t درجه آزادي سطح معنيداري تفاوت ميانگين ها مسدود شدن پياده روها توسط کسبه و مغازه داران ٤/٠١- 49 0/018 -0/13 تحليل فرضيه دوم بر اساس آمار دريافتي از پليس راهنمائي و رانندگي شهرستان بروجن بر اساس جدول ٤ در سال ١٣٩١ پيش بيني شده که ٢ تصادف صورت بگيرد که در آنها کسبه و مغازه داران نقش داشته باشد که ٨ تصادف صورت گرفته است .
جدول ٩- تحليل تأثير نقش ناهموار بودن پياده روها در بروز تصادف نام آزمون آماره آزمون سطح معنيداري کاي اسکوئر 3/4a 0/012 واقعي فيشر 3/1 0/007 مطابق جدول با توجه به اينکه ٥٠ درصد از نمونه آماري فراواني مورد انتظار کمتر از ٥ بوده از آزمون فيشر استفاده شد که نتايج نشان داد آماره آزمون ٣/١ و سطح معناداري ٠/٠٠٧ است ، بنابراين در سطح معني داري ٥ درصد، فرضيه تأييد مي گردد.
Brandstaetter, Christian; Kirk, Alan; George, Yannis and Evgenikos, Espino E.