خلاصة:
این مطالعه با هدف مقایسه کارکرد خانواده دانشآموزان با رفتارهای وندالیستی و دانشآموزان سالم صورت گرفته است. روش تحقیق حاضر توصیفی و از نوع علّی- مقایسهای (پس رویدادی) است. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانشآموزان دبیرستانهای شهر شهرکرد در سال تحصیلی 94-93 است. حجم نمونه 100 خانواده شامل 50 خانوادهی دانشآموز با رفتار وندالیستی و 50 خانواده دانشآموز سالم است. جهت انتخاب نمونه از روش خوشهای چند مرحلهای استفاده و مقیاس سنجش خانواده (FAD) به وسیله آنان تکمیل شده است. برای تحلیل دادهها از آزمون t گروههای مستقل استفاده شده است. نتایج نشان داد بین خانوادههای دانشآموزان سالم و دانشآموزان با رفتارهای وندالیستی در ابعاد مقیاس کارکرد خانواده، اختلاف معناداری وجود دارد. گروه دانشآموزان با رفتارهای وندالیستی در ابعاد مقیاس کارکرد خانواده (05/0> p)، عملکرد ضعیفتری نسبت به گروه سالم داشتند. باتوجه به یافتههای بدستآمده، گروه دانشآموزان با رفتارهای وندالیستی ضعیفتر از گروه سالم عمل کردند. بنابراین خانوادههای دانشآموزان با رفتارهای وندالیستی باید بیشتر بر کارکرد خانوادگی خویش توجه کنند.
This study was aimed to determine the family functioning of students with vandalism behavior and normal students. The method of this research was expost -facto design. The Population of present study included all students of high schools of Shahrekord city in 93-94 academic years. By using cluster- random sampling, 100 families including 50 families of students with vandalism behavior and 50 families of normal students were selected. In order to select the sample, multi-stage cluster sampling method and filled up the family assessment device (FAD) were used. Moreover, T-test was used for data analysis. Results showed that there were significant differences in domains of family functioning among family of healthy students with family of students with vandalism behavior. In dimensions of family assessment device (p<0.05) the group of students with vandalism behavior have low performance against group with healthy behavior. As the findings showed, group of students with vandalism behavior were weaker compared with other group, and consequently families of students with vandalism behavior must focus more on Family relationships.
ملخص الجهاز:
مدل مک مستر به دليل مشکلات عملي که در سنجش و جمع آوري داده ها در زمينه رفتارهاي غير کلامي وجود دارد به ارتباط کلامي توجه دارد (زاده محمدي و ملک خسروي، ١٣٨٥)؛ ٣- نقش ها: نقش ها الگوهاي تکراري رفتاري که افراد از طريق آن کارکردهاي خانواده را انجام ميدهند، توصيف ميشود؛ ٤- پاسخگويي عاطفي: در اين بعد چگونگي پاسخ دهي عاطفي خانواده در روابطش مورد مطالعه قرار 1- Minuchin 2- Carlson - درگيري عاطفي: به ميزان علاقه ، توجه و سرمايه گذاري اعضاي خانواده در برابر يکديگر اشاره دارد؛ ٦- کنترل رفتاري: اين بعد به قواعدي مربوط ميشود که خانواده آموزش را بر اساس آن ميگذارند و به توصيف استانداردها و آزاديهاي رفتاري ميپردازد (زاده محمدي و ملک خسروي، ١٣٨٥).
با توجه به t محاسبه شده ٤/٩٩٥ و درجه آزادي ٩٨ و سطح معناداري (٠٠٥>p) مشارکت عاطفي متفاوتي در دو گروه ديده ميشود، با توجه به اين موضوع که نمرات کمتر نشانه ي عملکرد سالم تر است ، ميتوان به اين نتيجه رسيد که اعضاي خانواده دانش آموزان با رفتارهاي ونداليستي، علاقه و ارزش کمتري براي مشارکت با يکديگر در مقايسه با خانواده هاي بهنجار قائلند.
همان گونه که در جدول ٧ مشاهده ميشود، در بعد پاسخگويي عاطفي هيچ تفاوت معناداري بين گروه خانواده دانش آموزان رفتارهاي ونداليستي با گروه بهنجار وجود ندارد.
C, (2006), Brief report: An examination of the relationships between parental monitoring, selfesteem and delinquency among Mexican American male adolescents.
Influence of parenting styles on adolescent delinquency in Delta Central Senatorial District, EDO Journal of Counselling; 3: 58-86.